عبدالملکی در گفتگو با العالم:‌ شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی در پروژه‌های زیرساختی هستیم/ دعوت از سرمایه‌گذاران کشورهای عربی و اسلامی برای شرکت در اکسپو 2024

يکشنبه 9 ارديبهشت 1403 - 14:22

ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو 2024) دیروز شنبه، باحضور سید ابراهیم رئیسی و تعدادی از مقامات داخلی و خارجی در تهران، آغاز به کار کرد تا برای ایران فرصت‌ همکاری متقابل با جهان غیر غربی ایجاد کند.

العالم - ایران

دولت سیزدهم از ابتدای شروع کار خود، با تغییر رویکرد سیاست خارجی کشورمان و محصور نکردن ارتباط جهانی به ارتباط با کشورهای غربی و بازار اروپای غربی، نگاه خود را به فرصت‌های طلایی در سرتاسر جهان و بالاخص به کشورهای حوزه آسیا معطوف داشت.

بازار بزرگ و فرصت های طلایی این کشورها در حوزه تجارت بین المللی، صادرات کالا و خدمات مهندسی و عمرانی و همچنین در حوزه دیپلماسی فرهنگی، علمی و همچنین روابط سیاسی منجر به رشد تجارت بین المللی، کاهش وابستگی ایران در حوزه مالی بین الملل به سازوکارهای غربی و همچنین خنثی‌سازی تحریم‌ها و فشارهای حداکثری غرب و به خصوص آمریکا برعلیه ایران شده است.

در این میان همسایگان و کشورهای نزدیک به ایران جایگاه ویژهای در دیپلماسی چند جانبه دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور دارد.

در همین راستا نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) با حضور رئیس جمهور افتتاح شد و این نمایشگاه به معرفی توانمندی‌های ایران در عرصه صادرات پرداخته و در جهت افزایش و تعمیق دیپلماسی اقتصادی دولت گام بزرگی برمی‌دارد.

حجت‌اللّه عبدالمالکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ایران در مصاحبه با خبرنگار العالم تأکید کرد که با وجود تحریم‌های ناعادلانه آمریکا علیه ایران، همچنان در مسیر توسعه و شکوفایی اقتصادی قرار داریم.

عبدالمالکی با اشاره به رشد سالانه بیش از ۵٪ اقتصاد ایران در سال‌های گذشته، گفت: ایران دارای 48 منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی است و فرصت‌هایی برای سرمایه گذاری، تولید و تجارت در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی دارد.

وی با اشاره به ارائه بیش از 200 بسته سرمایهگذاری به سرمایهگذاران است، تصریح کرد: هر بسته شامل مطالعات اقتصادی و زیرساختی برای تمامی پروژه‌ها است.

عبدالملکی با بیان این که ایران در سال‌های اخیر بیش از 1000 بسته سرمایه گذاری به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار برای هر بسته ارائه کرده است، افزود: «از مشارکت سرمایهگذاران، تجار و بازرگانان در این مناطق ویژه اقتصادی در ایران حمایت می‌کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 100 سرمایه‌گذار خارجی در این حوزه‌ها برای مطالعه این بسته‌های سرمایه‌گذاری شرکت و برخی نیز پروژه‌های سرمایه‌گذاری را امضا کردند.

عبدالمالکی خاطرنشان کرد: ایران از همه سرمایهگذاران کشورهای عربی و اسلامی برای شرکت در این نمایشگاه استقبال می کند.

ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو )2024 تا روز چهارشنبه 1 اردیبهشت ادامه دارد و 2000 بازرگان از 119 کشور به همراه 800 شرکت صادراتی داخلی در آن شرکت خواهند داشت. یکی از اهداف برگزاری آن، ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری واحدهای صنعتی ایران در کشورهای مقصد و جذب سرمایه گذاری خارجی است.

پربیننده ترین خبرها