نتایج سفر گروسی به ایران، محور دیدار سفیر روسیه با مدیرکل آژانس اتمی

نتایج سفر گروسی به ایران، محور دیدار سفیر روسیه با مدیرکل آژانس اتمی
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 - 14:15

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در وین دیدار و درباره نتایج سفر مدیرکل آژانس به ایران گفت‌وگو کردند.

العالم - اروپا

میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: امروز با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آقای رافائل ماریانو گروسی دیدار کردم. ما در مورد نتایج سفر اخیر وی به ایران و همچنین برخی مسائل مربوط به نیروگاه زاپوریژیا گفت‌وگو کردیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه گذشته به منظور شرکت و سخنرانی در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران و دیدار با برخی از مقامات کشورمان وارد تهران شد. وی در این مدت با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان در مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار کرد.

گروسی همچنین با محمد اسلامی رئیس آژانس انرژی اتمی ایران دیدار و درباره نحوه اجرای بیانیه ۴ مارس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی گفت‌وگو کردند.

مدیرکل‌آژانس دیروز (سه‌شنبه) پس از بازگشت از سفر به تهران در جمع خبرنگاران مستقر در وین حاضر شد و ابراز امیدواری کرد که ظرف مدت کوتاهی گام‌های ملموسی در زمینه اجرای این بیانیه برداشته شود.

به گزارش ایرنا، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند ۱۴۰۱ با هدف حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی با یکدیگر توافق کردند؛ توافقی که بعداً به‌عنوان بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت گرفت و بر اساس آن، جمهوری اسلامی ایران به طور داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان آژانس، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی آن، جلسات متعددی در سطح کارشناسی برگزار و چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و مسائل باقی‌مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

پربیننده ترین خبرها