نامه اعتراضی مصر به رژیم صهیونیستی دررابطه با گذرگاه رفح و «محور فیلادلفیا»

نامه اعتراضی مصر به رژیم صهیونیستی دررابطه با گذرگاه رفح و «محور فیلادلفیا»
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 - 19:44

مصر نامه ای را دراعتراض به حمله ارتش رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح و «محور فیلادلفیا» برای تل‌آویو ارسال کرد و هشدار داد که ناسازگاری «اسرائیل» ممکن است مصر را به بازنگری درخصوص نقش خود برای میانجیگری مذاکرات غزه در مرحله آتی وادار کند.

العالم - مصر

به گزارش پایگاه العربی الجدید به نقل از یک منبع مصری، قاهره همچنین از رژیم صهیونیستی خواست تا به توافق های امضا شده بین دو طرف از جمله محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح پایبند باشد.

منبع یاد شده گفت که مصر برای کمک‌رسانی به غزه، مجبور خواهد شد به دنبال جایگزینی به جای گذرگاه رفح باشد.

این منبع تاکید کرد که صحنه های منتشر شده توسط ارتش اسرائیل از این محور، گذرگاه رفح و برافراشتن پرچم «اسرائیل» موجب خشم مقامات مصر شده است.

وی هشدار داد : لجبازی مجدد اسرائیل در مذاکرات، مصر را به بازنگری درنقش خود به عنوان میانجی در مرحله بعدی واخواهد داشت.

برخی منابع ویژه در گفت وگو با العربی الجدید اعلام کردند: حمله به رفح و ورود خودروهای ارتش اشغالگر اسرائیل به محور فیلادلفیا تا دروازه مصر به گذرگاه رفح از سمت فلسطین، پس از هشدار طرف مصری و با هماهنگی کامل آمریکا صورت گرفت.

منبع یاد شده گفت: «ویلیام برنز، رئیس سیا، عملیات را با دیوید بارنیا، رئیس موساد برنامه ریزی کرد، در حالی که تماسی بین او و نتانیاهو صورت گرفت که طی آن وی بر محدودیت‌های عملیات تأکید کرد».

وی گفت: « درصورتی که نتانیاهو با محدود کردن عملیات رفح، توافق را نقض کند، دولت آمریکا تصمیم خواهد گرفت که انتقال مهمات و تجهیزات نظامی متعلق به اسرائیل را ممنوع کند.

وی خاطرنشان کرد: قاهره ضمن تایید رسمی بودن گام موقت، متقاعد شد، زیرا این اقدام به نتایج تلاش‌های اخیر مصر با حصول توافق منجر می‌شود.

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، وضعیت کنونی غزه را «لحظه تعیین‌کننده هم برای اسرائیلی‌ها و هم برای فلسطینی‌ها و هم برای سرنوشت کل منطقه» ارزیابی کرد و در نشست کوتاه مطبوعاتی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، رژیم اشغالگر اسرائیل را برای توقف هرگونه تشدید تنش و مشارکت سازنده در مذاکرات دیپلماتیک در حال انجام ستود.

وی همچنین از کشورهایی که بر رژیم صهیونیستی نفوذ دارند، خواست تا برای جلوگیری از فجایع بیشتر، هر کاری که می توانند انجام دهند.

گوترش تاکید کرد: «دستیابی به توافقی بین اسرائیل و رهبران حماس برای توقف رنج غیرقابل تحمل فلسطینی‌ها در غزه، گروگان‌ها و خانواده‌های آنها بسیار ضروری است .

جنبش حماس روز دوشنبه با پیشنهاد آتش بس در غزه موافقت کرد و کمی پس از آن، نیروهای اشغالگر اسرائیل حمله شدیدی را به گذرگاه رفح در جنوب باریکه غزه آغاز کردند و چندین پایگاه را در نوار غزه بمباران کردند.

پربیننده ترین خبرها