روس‌ها هفتاد و نهمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی را جشن گرفتند

پنج‌شنبه 20 ارديبهشت 1403 - 13:16

آیین گرامیداشت هفتاد و نهمین سالگرد پیروزی نیروهای ارتش سرخ شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ با رژه نظامیان روسیه در میدان سرخ مسکو برگزار شد.

العالم - اروپا

به گزارش رسانه‌های روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از استقبال از میهمانان بلندپایه خود در کاخ کرملین در میدان سرخ حاضر شد و بنا به سنت سالیان گذشته، سخنانی ایراد کرد.

روسای جمهوری بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، کوبا، لائوس و گینه بیسائو به دعوت همتای روس خود در این آیین حضور داشتند.

این آیین پس از دهمین ضربه ناقوس کرملین و حمل پرچم‌های ملی روسیه و پرچم سرخ شوروی در زمان پیروزی در جنگ جهانی دوم آغاز شد.
در ادامه این آیین که در هوای سرد و نیمه برفی انجام شد، یگان‌های منتخب نظامی روسیه از مقابل جایگاه پوتین به عنوان فرمانده عالی کل نیروهای مسلح در این کشور رژه رفتند.

بنا بر اعلام سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، بیش از ۹ هزار نفر و ۷۵ واحد تجهیزات نظامی و همچنین هوانوردی در این رژه شرکت کردند.


نمایش پرتابگرهای موشک اتمی قاره‌پیما موسوم به «یارس» (Yars) که توانایی حمل چندین کلاهک جنگی اتمی دارد و گفته شده که قادر به نفوذ در سپر دفاعی آمریکا و متحدانش است، در این آیین جالب توجه بود.

1
به همین منظور، تعدادی از جنگنده‌های روسیه نیز به پرواز درآمدند و پرچم کشور خود را در آسمان مسکو نقش بستند.

1رئیس جمهوری روسیه قبل از حضور در این آیین با جانبازان جنگ جهانی دوم حاضر در سکوها دست داد و با آنها گپ و گفت کوتاهی داشت. وی در پایان این آیین و در حالی که از سوی رؤسای جمهوری کشورهای شرکت‌کننده در این آیین همراهی می‌شد، به مزار سرباز گمنام روسیه، ادای احترام کرد.

آیین رژه روز پیروزی نخستین بار در ۲۴ ژوئن ۱۹۴۵ به دستور استالین فرمانده وقت نیروهای مسلح روسیه برگزار شد که بعدا رهبری حزب کمونیست شوروی را بر عهده گرفت .
قرارداد رسمی و قطعی تسلیم آلمان نازی در ساعات پاپانی روز هشتم مه ۱۹۴۵ به وقت محلی امضا شد که همزمان با بامداد نهم مه به وقت مسکو بود. به همین جهت، روز هشتم مه در اروپای غربی و روز نهم مه در روسیه به عنوان روز پیروزی گرامی داشته می شود.

1
پوتین روز پنجشنبه برای بیست و یکمین بار به عنوان فرمانده کل قوا میزبان رژه بزرگداشت ۹ مه بود.
او برای اولین بار به عنوان دومین رئیس جمهور فدراسیون روسیه، در روز پیروزی در سال ۲۰۰۰ در میدان سرخ حاضر شد. رژه های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ توسط دیمیتری مدودف رئیس‌جمهوری سابق و فرمانده وقت نیروهای مسلح روسیه میزبانی شد و پوتین - نخست وزیر آن سال‌ها - بر روی تریبون حضور داشت.
علاوه بر مقامات و شخصیت‌های روس و نمایندگان دیپلماتیک و وابستگان نظامی کشورهای دوست، میهمانان اصلی این آیین،‌ کهنه سربازان جنگ جهانی دوم و عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین بودند.
به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مسکو سفیران و مقام های کشورهای غیردوست را در سومین سال متوالی برای شرکت در این آیین دعوت نکرده بود.
ماریا زاخارووا افزود: این کشورها از سال ۲۰۲۲ میلادی به این مراسم دعوت نشده اند، زیرا دولت‌های حاکم بر این کشورها سیاست غیردوستانه ای را در پیش گرفته اند.
رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی را که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد. این عملیات نظامی تاکنون ادامه دارد و کشورهای غربی ضمن اعمال تحریم‌ها بر روسیه، سلاح و مهمات در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

پربیننده ترین خبرها