رسانه عراقی: السودانی رسماً خواستار پایان ماموریت هیئت سازمان ملل شده است

رسانه عراقی: السودانی رسماً خواستار پایان ماموریت هیئت سازمان ملل شده است
جمعه 21 ارديبهشت 1403 - 22:19

نخست وزیر عراق به طور رسمی از دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده که ماموریت هیئت سازمان در این کشور تا کمتر از ۲۰ ماه دیگر پایان یابد.

العالم - عراق

«محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر این کشور در نامه ای خطاب به «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد، به طور رسمی خواستار پایان نهایی ماموریت هیئت این سازمان برای کمک به عراق (یونامی) تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۵ میلادی شده و تاکید کرده که وجود چنین هیئتی در کشورش دیگر قابل توجیه نیست.

السودانی در نامه خود به گوترش که الرابعه رونوشت آن را منتشر کرده، ضمن اشاره به درخواست عراق در سال گذشته میلادی جهت تمدید ماموریت هیئت سازمان ملل در این کشور برای یک دوره یک ساله دیگر تا ماه مه جاری و بررسی کاهش اختیارات هیئت، آورده است: شورای امنیت در قطعنامه شماره ۲۶۸۲/۲۰۲۳ خود در رابطه با تشکیل تیم بررسی راهبردی مستقل جهت روشن سازی نیاز به ادامه کار و اولویت های این هیئت (یونامی)، رایزنی را تنها به دولت عراق محدود نکرد همان گونه که انتظار می رفت، بلکه آن را به طرف های دیگری گسترش داد که هنگام تشکیل هیئت در عراق در سال ۲۰۰۳ نقشی نداشتند.

نخست وزیر عراق در ادامه این نامه تاکید کرد: با وجود موارد فوق، هنگام تشکیل تیم بازبینی راهبردی پنج ماه پس از صدور این قطعنامه، دولت جمهوری عراق به خاطر احترام به قطعنامه های شورای امنیت و در هماهنگی با عمق رابطه ای که عراق به عنوان یکی از کشورهای بنیانگذار آن، بدان افتخار می کند، تمامی امکانات را برای انجام ماموریت این تیم فراهم ساخت.

السودانی در این باره همچنین عنوان کرد: ضمن تاکید بر اهمیت همکاری با آژانس های بین المللی تخصصی فعال در عراق بر اساس سازوکارهای هماهنگ کننده مقیم که شمار آنها به ۲۲ آژانس بین المللی می رسد، موضع دولت عراق در رابطه با عدم نیاز به ادامه ماموریت یونامی را برای این تیم توضیح دادیم.

نخست وزیر عراق در ادامه خاطر نشان ساخت که در جریان گزارش تیم مذکور قرار گرفته که چشم اندازی به وجود آمده بر اساس دیدارهای تیم با برخی از شخصیت ها، افراد، سازمان های جامعه مدنی، سفرای کشورها در بغداد و نیویورک و کارکنان هیئت یونامی و همچنین نتیجه گیری آن که با باور وی مبنی بر عدم نیاز به ادامه ماموریت هیئت در کشورش مطابقت دارد را در بر می گیرد.

السودانی در نامه خود به گوترش همچنین ابراز تاسف کرده که گزارش مذکور، میان دیدگاه دولت نماینده مردم عراق و کشور میزبان که یونامی در اصل برای کمک به آن تشکیل شده و دیدگاه های طرف های دیگر غیر رسمی که نظرهای شخصی خود را نمایندگی می کنند، تفاوتی قائل نشده است.

نخست وزیر عراق در ادامه تاکید کرده که یونامی نوعی همکاری دو جانبه میان بغداد و سازمان ملل به شمار می آید و ضروری است که فعالیت آن مبتنی بر رایزنی دو جانبه و احترام به خواست و حاکمیت کشورش و با میزان تحقق اهداف خود و نیاز به تداوم آن مرتبط باشد.

السودانی همچنین خاطر نشان ساخت که پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از گذار دمکراتیک در عراق و غلبه بر چالش هایی بزرگ و متنوع و با در نظر گرفتن تحولات مثبت و دستاوردهای دولت های متوالی کشورش با کمک کشورهای دوست به همراه سازمان ملل، آژانس های تخصصی و هیئت های آن و نماینده ویژه دبیرکل سازمان و انجام وظایف و ماموریت یونامی به طور مشخص در قالب سیاسی، دیگر توجیه های قبلی برای حضور یک هیئت سیاسی این چنین در خاک کشورش وجود ندارد.

در ادامه نامه نخست وزیر عراق به دبیرکل سازمان ملل آمده است: بر اساس حق حاکمیت جمهوری عراق به عنوان کشور میزبان و پس از در نظر گرفتن اندازه هیئت یونامی، شمار کارکنان آن و نیاز هیئت به زمان کافی برای پایان دادن به کارهایش و جابجایی پرونده های خود به سازمان های عراقی و آژانس های سازمان ملل، درخواست می کنیم که ماموریت یونامی تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۵ به طور نهایی پایان یابد.

السودانی در پایان نامه خود به گوترش تاکید کرد که تلاش های هیئت سازمان ملل برای کمک به عراق، در طول زمان باقی مانده از سال جاری میلادی، در تکمیل فعالیت های آن تنها در پرونده های اصلاحات اقتصادی، ارائه خدمات، توسعه پایدار، تغییرات آب و هوایی و سایر جنبه های توسعه و همچنین تکمیل مراحل پایان ماموریت و اقدامات مربوط به تعطیلی مسئولانه طی سال ۲۰۲۵ خلاصه شود.

پربیننده ترین خبرها