پارلمان کویت منحل شد

پارلمان کویت منحل شد
شنبه 22 ارديبهشت 1403 - 01:33

امیر کویت ضمن دستور انحلال پارلمان این کشور، اجرای برخی از مفاد قانون اساسی کویت را به مدت کمتر از چهار سال، به حالت تعلیق درآورد.

العالم - آسیا

خبرگزاری رسمی کویت (کونا) شامگاه جمعه خبر داد که بنا به دستور «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر این کشور، پارلمان (مجلس الامه) کویت منحل شده است.

الصباح در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی خبر داد که بر اساس فرمان وی، اجرای برخی از مفاد قانون اساسی کویت، به مدت کمتر از چهار سال، به حالت تعلیق در می‌آید.

وی با بیان اینکه «هیچ کس فراتر از قانون نیست و اجازه نخواهم داد، از دموکراسی برای نابودی حکومت استفاده شود»، ادامه داد: «اجازه نمی‌دهم کشور ما صحنه‌ای برای اقدامات قیر قانونی باشد».

امیر کویت، با اشاره به اینکه ناآرامی سیاسی در این کشور به جایی رسیده است که «نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد»، در پایان گفت که «جلسات دوره کنونی پارلمان نیز به تعویق می‌افتد».

الصباح بهمن ماه گذشته هم پارلمان را منحل کرده بود. انحلال پالمان کویت بنا بر فرمان شماره 16 صادره در سال 2024 بود که بنا بر ماده 107 قانون اساسی این کشور است.

امیر کویت مرداد ماه گذشته فرمان انحلال پارلمان این کشور را صادر کرده بود. وی در توجیه دستور خود گفته بود که به خاطر «اصلاح عرصه سیاسی، نبود توافق و همگرایی، ضعف همکاری، اختلاف، درگیری، اولویت دادن به منافع شخصی و اقدامات تهدیدکننده وحدت ملی» دست به این اقدام زده است.

پارلمان کویت علاوه بر قانونگذاری، مسئول نظارت بر عملکرد دولت هم هست اما تصمیم‌گیری نهایی بر عهده امیر کویت است. انحلال مجلس هم در حیطه اختیارات امیر کویت است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها