تحلیل اکونومیست از دلار زدایی و ائتلاف ضد آمریکایی روسیه و چین

تحلیل اکونومیست از دلار زدایی و ائتلاف ضد آمریکایی روسیه و چین
شنبه 29 ارديبهشت 1403 - 12:16

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین پینگ، همتای چینی‌اش روز پنجشنبه ( 27 اردیبهشت ماه) برای تعمیق "مشارکت استراتژیک" خود توافق و آمریکا را به تلاش برای "نقض موازنه استراتژیک" مسائل جهانی متهم کردند.

العالم - اروپا

به گزارش رای الیوم به نقل از نشریه انگلیسی اکونومیست، روسای جمهور دو کشور روسیه و چین بیانیه مشترکی علیه تلاش های آمریکا مبنی بر تسلط بر مناطقی از جهان که باید از آنها دوری کند، صادر کردند.

این سند که بخشی از آن از سوی مجله اکونومیست منتشر شده است، از «تعمیق مشارکت همه جانبه دو کشور و همکاری استراتژیک و ورود به عصر جدید» و قاطعیت روسیه و چین در دفاع از حقوق و منافع مشروع خود، مقاومت در برابر هرگونه تلاش برای ممانعت از توسعه عادی روابط دوجانبه، مداخله در امور داخلی دو کشور و محدود کردن پتانسیل اقتصادی، فناوری یا سیاست خارجی دو کشور روسیه و چین حکایت دارد.

این مجله انگلیسی با اشاره به برخی از چالش های رهبران دو کشور از جمله شکایت آنها از آمریکا گفت: پوتین از حمایت آمریکا از اوکراین احساس نارضایتی می کند و معتقد است ادعای خود نسبت به بخش تاریخی روسیه در برابر اوکراین(شبه جزیره کریمه) با درخواست چین برای تصاحب تایوان دو موضوع مشابه هم هستند که از سوی آمریکا با چالش مواجه شده است.

این مجله معتقد است شی درباره حمایت بیش از حد و آشکار از پوتین درباره مسائل اوکراین محتاط است، اما در بیانیه مشترک آمده است: «طرف روسی موضع بی‌طرفانه چین درباره اوکراین را مثبت ارزیابی می‌کند.

از سوی دیگر، روسیه بر تعهد خود به اصل "چین واحد" تاکید و اعتراف می کند، تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین است و با استقلال تایوان به هر شکلی مخالف است و با قدرت از اقدامات طرف چینی برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود حمایت می کند. "

این مجله انگلیسی در پاسخ به این سوال که آیا این توافق به معنای از سرگیری جنگ سرد است؟ با اشاره به آنچه در بیانیه مشترک روسیه و چین آمده خاطرنشان کرده است: « آمریکا همچنان از منظر جنگ سرد و منطق تقابل بین بلوک ها به مسایل جهانی می اندیشد که باید این رفتار را کنار بگذارد.»

اکونومیست در رابطه با اقدامات بعدی پوتین و شی می نویسد: هدف بعدی پوتین در اجلاس بریکس 2024 که در ماه اکتبر در روسیه برگزار می شود، استفاده از بلوک متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی ، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی، برای ایجاد تعادل و کنترل تسلط موسسات مالی غربی است.

شعار اصلی این نشست «دلارزدایی» خواهد بود که تلاشی برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا در تجارت و امور مالی بین‌المللی است.

پربیننده ترین خبرها