روزنامه اقتصادی کالکالیست:

اقتصاد اسرائیل ماهانه ۱.۱ میلیون ساعت کاری را به دلیل فراخوان نیروهای ذخیره از دست می‌دهد

اقتصاد اسرائیل ماهانه ۱.۱ میلیون ساعت کاری را به دلیل فراخوان نیروهای ذخیره از دست می‌دهد
سه شنبه 24 مهر 1403 - 15:13

روزنامه اسرائیلی «کالکالیست» گزارش داد از جمله آثار منفی جنگ بر مراکز اقتصادی این است که به دلیل فراخوان نیروهای ذخیره برای خدمت در جبهه‌های شمالی و جنوبی، ماهانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار ساعت کاری از دست می‌رود.

العالم - اقتصاد

هر ماه اقتصاد «اسرائیل»، ۱ درصد از ساعات کار را از دست می دهد که به دلیل افزایش نیروهای ذخیره به ۱.۱۶ ساعت رسیده است. ۱۴۰۰۰ فرد خوداشتغال کسب و کار خود را تعطیل کرده اند، در نیروهای ذخیره ثبت نام کرده و بهای مالی سنگینی پرداخت کرده اند.

در جامعه عرب، جهش ۶ درصدی در نرخ بیکاری وجود داشته، ۲۲۰۰۰ مرد عرب (۲۵ تا ۶۴ ساله) به سر کار بازنگشتند.

در آغاز جنگ ، ۷ درصد کاهش اشتغال مادران دارای فرزند خردسال وجود داشته است. بخش هایی از اقتصاد که به طور خاص تحت تأثیر قرار گرفتند عبارتند از: هنر، سرگرمی و اوقات فراغت، هتلداری، غذا و صنعت ساختمان.

کالکالیست به نقل از گزارشی که توسط «مرکز دموکراسی اسرائیل» تهیه شده است، نوشت: اقتصاد اسرائیل سالانه ۸ میلیارد شیکل (حدود ۲.۷ میلیارد دلار) به دلیل فراخوان افسران و سربازان ذخیره به ارتش زیان‌ می‌بیند.

این گزارش می‌افزاید: ساعات تلف شده در مراکز اقتصادی به دلیل فراخوان نیروهای ذخیره پس از جنگ ۱۰ برابر شده است، تعداد ساعاتی که این مراکز قبل از جنگ به دلیل فراخوان نیروهای ذخیره از دست می‌دادند، تنها ۱۱۰ هزار ساعت در ماه بوده است.

آنچه بار خدمت نیروی ذخیره در ارتش را تشدید می‌کند، این واقعیت است که دولت رژیم صهیونستی به نیروهای انسانی که تأسیسات تولیدی و خدماتی را اداره می‌کردند، پس از احضار به ارتش، اعتبارات مالی و حقوق پرداخت می‌کند.

طبق این گزارش، سربازی که در نیروهای ذخیره خدمت می‌کند، ماهانه ۴۵ هزار شیکل (حدود ۱۲ هزار دلار) برای خزانه اسرائیل هزینه دارد، به طوری که این مبلغ شامل حقوقی که سرباز ذخیره دریافت می‌کند به علاوه هزینه انتقال او به میدان جنگ و تامین امکانات لازم برای الحاق وی به یگان‌های نظامی می‌شود.

روزنامه اقتصادی «گلوبز» گزارش داد که دولت اسرائیل از ابتدای جنگ تاکنون ۱۷ میلیارد شیکل(حدود ۴.۶ میلیارد دلار) به مردم و مراکز اقتصادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به منافع آنها آسیب وارد شده، پرداخت کرده است.

در گزارشی که این روزنامه منتشر کرده، آمده است که میزان غرامت پرداخت شده توسط دولت تاکنون بیش از میزان غرامت پرداخت شده در زمان شیوع بیماری همه‌گیری کرونا بوده و سه برابر بیشتر از میزان غرامتی است که در تمام جنگ‌های بعد از سال ۲۰۰۶ پرداخت شده است.

گلوبز نوشت: غرامت به افراد و صاحبان مراکز اقتصادی که خانه‌ها و تاسیات آنها مستقیماً در اثر پرتاب موشک آسیب دیده، پرداخت شده است. به نوشته این روزنامه، دولت اسرائیل برای خسارات غیرمستقیم جنگ از جمله خسارت به تأسیسات اقتصادی به دلیل شرایط اضطراری، غیبت کارگر و سایر شرایط هم غرامت پرداخت کرده است.

پربیننده ترین خبرها