انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا کی برگزار می شود؟

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا کی برگزار می شود؟
يکشنبه 6 آبان 1403 - 20:48

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

العالم - آمریکا

طبق قانون اساسی ایالات متحده، انتخابات ریاست جمهوری این کشور باید هر چهار سال یک بار در روز سه‌شنبه اول نوامبر برگزار شود؛ براین اساس، انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا در تاریخ پنجم نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه) برگزار خواهد شد.

گفتنی است، آمریکا تاکنون ۴۶ رئیس‌جمهور داشته است. اولین آن «جورج واشنگتن» بود که در سال ۱۷۸۹ انتخاب شد و چهل و ششمین رئیس‌جمهور این کشور نیز «جو بایدن» است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ به پیروزی رسید و از ژانویه ۲۰۲۱ قدرت را در دست گرفته است.

با توجه به اینکه برخی رؤسای جمهور آمریکا بیش از یک دوره بر این کرسی تکیه زده‌اند، آمریکا تا به امروز ۵۹ دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار کرده‌است. برخی از رؤسای جمهور دو دوره پشت سر هم (یا با فاصله) انتخاب شده‌اند، در حالی که برخی دیگر فقط یک دوره انتخاب شده اند یا به دلایلی مانند استعفا یا ترور، دوره آن‌ها کوتاه‌تر بوده‌است.

بنابراین طی 9 روز دیگر شصتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقم خواهد خورد تا «کامالا هریس» نماینده طیف دموکرات یا «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه به عنوان چهل‌وهفتمین رئیس جمهوری این کشور وارد کاخ سفید شود.

آمریکا در طول تاریخ خود رییسان جمهوری زیادی داشته که تأثیرهای قابل توجهی بر سیاست داخلی و خارجی این کشور و حتی جهان داشته‌اند. برخی از آنها به دلیل همزمانی با چالش‌ها، بحران‌ها، تغییرهای اجتماعی و اقتصادی یا تأثیرهای جهانی به عنوان مهم‌ترین چهره‌های ریاست جمهوری این کشور شناخته می‌شوند.

با لحاظ توضیحات اخیر؛ ۱۲ تن از مهم‌ترین رؤسای جمهور آمریکا عبارتند از: جورج واشنگتن (۱۷۸۹-۱۷۹۷)، توماس جفرسون (۱۸۰۱-۱۸۰۹)، آبراهام لینکلن (۱۸۶۱-۱۸۶۵)، تئودور روزولت (۱۹۰۱-۱۹۰۹)، ودرو ویلسون (۱۹۱۳-۱۹۲۱)، فرانکلین دی. روزولت (۱۹۳۳-۱۹۴۵)، هری ترومن (۱۹۴۵-۱۹۵۳)، جان اف. کندی (۱۹۶۱-۱۹۶۳)، لیندون بی. جانسون (۱۹۶۳-۱۹۶۹)، ریچارد نیکسون (۱۹۶۹-۱۹۷۴)، رونالد ریگان (۱۹۸۱-۱۹۸۹) و باراک اوباما (۲۰۰۹-۲۰۱۷).

بنابر این گزارش،‌ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تأثیرات زیادی بر سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده خواهد داشت. این انتخابات همچنین بر روابط ایالات متحده با سایر کشورها نیز تأثیرگذار خواهد بود.

اکنون می‌باید منتظر ورود هریس یا ترامپ به کاخ سفید در جریان شصتمین دور انتخابات ریاست جمهوری بود؛ رخدادی که جدا از تحولات داخلی، بر تحولات جهانی نیز اثرگذار خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها