نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه؛

بقایی: ایران از حق خود برای پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نمی‌کند

بقایی: ایران از حق خود برای پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نمی‌کند
دوشنبه 7 آبان 1403 - 12:17

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در حال برگزاری است.

العالم - ایران

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه، ۷ آبان، با حضور در نشست خبری هفتگی به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.

بقایی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اتفاق یک هفته گذشته بامداد شنبه با دفاع غیرتمندانه پدافند هوایی رخ داد، گفت: از طرف وزارت امور خارجه شهادت شماری از سربازان وطن را تسلیت می‌گویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در همان روز یک گروهک تروریستی که شواهدی درباره ارتباطش با رژیم صهیونیستی وجود دارد، شماری از مرزبانان ما را در استان سیستان‌وبلوچستان به شهادت رساندند، اظهار کرد: شهادت سربازان وطن را نیز تسلیت می‌گویم.

وی با اشاره به اینکه این روزها که سالگرد تاسیس سازمان ملل و تشدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه است، فرصت خوبی برای تامل در عملکرد سازمان ملل است، عنوان کرد: کارشکنی‌های خطرناکی در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین‌المللی کیفری در جریان است و شورای امنیت سازمان ملل با کارشکنی‌های آمریکا نتوانسته مانع جنایت در غزه و لبنان شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ضمن اشاره به تداوم کارزار قتل‌عام خبرنگاران در غزه، شهادت این افراد در هنگام رسالت خبررسانی را محکوم کرد.

سازمان کنفرانس اسلامی درباره موضوع غزه تشکیل جلسه می‎دهد

بقایی با بیان اینکه وزارت امور خارجه به‌عنوان متولی دیپلماسی ایران، از زمان آغاز جنگ غزه تحرکات مستمری را در این زمینه آغاز کرد، گفت: این روند در دولت سیزدهم در قالب برگزاری رویدادهای مختلف انجام شد و ما انتظار داریم طی ۲ هفته آینده کنفرانس اسلامی در موضوع غزه را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما برای توقف نسل‌کشی و کمک به آوارگان در سطح بین‌المللی اقدام کردیم و در سطح منطقه‌ای روند رایزنی‌های دیپلماتیک را ادامه می‌دهیم، اظهار کرد: ما برای پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنیم.

درباره طرح موضوع آتش‌بس در غزه

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با اشاره به اینکه آتش‌بس در موضوع جنگ میان ۲ طرف برابر معنا دارد، گفت: در مورد جنگ غزه، ضرورت توقف نسل‌کشی در این منطقه مطرح است اما بازیگران خارجی سبب تشدید تنش‌ها شده‌اند.

رایزنی‌های عراقچی پیش از حمله رژیم صهیونیستی

بقایی با بیان اینکه دیپلماسی ‌و میدان مکمل هم هستند و واکنش‌ها نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده محکومیت قاطع این تعرض ازسوی کشورهای مختلف است، گفت: کشورهای منطقه به این جمع‌بندی رسیدند که مقابله با رژیم صهیونیستی وظیفه و مسئولیت فردی و همگانی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از محصولات رایزنی‌های دیپلماتیک طی سه تا چهار هفته گذشته رسیدن به این نتیجه بود که همه باید اوضاع را رصد کرده و در صورت ضرورت اطلاع‌‌رسانی کنند، اظهار کرد: ضمن اینکه نیروهای مسلح ما به‌صورت دائمی در حال رصد تحرکات رژیم صهیونیستی هستند؛ این کار روزانه و لحظه‌ای نیروهای نظامی ماست و دیدیم که پدافند به موقع وارد عمل شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در حوزه دیپلماتیک به‌ویژه در شرایط تنش تبادل پیام‎ها در جریان است، تاکید کرد: ایران از حق خود برای پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نمی‌کند؛ ما فارغ از صحبت‌های ردوبدل شده، مصمم به دادن پاسخ در زمان مقتضی هستیم.

به گفته بقایی، ایران از همه ابزارهای مناسب برای دادن پاسخ قاطع به رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند و نوع پاسخ ما متناسب با نوع حمله خواهد بود.

عدم تغییر دکترین هسته‌ای ایران

بقایی با اشاره به اینکه موضع ما درباره تسلیحات کشتار جمعی روشن است، گفت: هم طبق فتوای عالی‌ترین مقام مذهبی و سیاسی و هم طبق ارزیابی‌های منطقی قائل به نظامی‎شدن برنامه هسته‌ای نیستیم.

پاسخ به رویکرد آمریکا در موضوع خویشتنداری ایران

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با بیان اینکه دلیل عمده جری شدن رژیم صهیونیستی در جنایت علیه منطقه رویکرد آمریکاست، گفت: دولتمردان آمریکا باید با تغییر روند، رژیم صهیونیستی را مهار کنند، اما آن‌ها همیشه روش اشتباه را انتخاب کردند.

تاریخ امضای توافقنامه ایران و روسیه مشخص نیست

بقایی، گفت: تاریخ دقیق امضای‌توافقنامه ایران و روسیه مشخص نیست و رایزنی‌های طرفین برای تعیین تاریخ در جریان است.

وی همچنین درباره همکاری نظامی ایران و روسیه با تاکید بر اینکه اقتدار جمهوری اسلامی ایران محصول خون هزاران شهید و همه ایرانیان است و جمهوری اسلامی ایران متکی به قدرت خود است، اضافه کرد: ما تحت تحریم‌های شدید مفتخر به این هستیم که متکی به خود هستیم و امنیت خود را از جایی خریداری نکردیم؛ ما همکاری و خرید نظامی داریم اما آن چیزی که ما، مردم و امنیت مان را بیمه می‌کند اتکای به توانمندی‌های خودمان است.

موج محکومیت‌ها علیه اقدام رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این موج محکومیت‌ها نشانه اجماع منطقه و فراتر از آن است، عنوان کرد: حتی کشورهایی که محکوم نکردند، موضوع را با زبان دیگری غیرقابل تایید دانستند؛ همه کشورها نگران گسترش دامنه جنگ هستند.

واکنش به استفاده رژیم صهیونیستی از خاک عراق در حمله به ایران

بقایی با اشاره به اینکه تعهد حقوقی، اخلاقی و بین‌المللی از کشورها این است که خاک خود را در اختیار کشور ثالث برای حمله به خاک کشور دیگری قرار ندهد، گفت: ما مطمئن هستیم هیچ کشور همسایه ما چنین کاری نکرده است.

به گفته وی، ما خواهان آن هستیم که دولت عراق در صورت این امر، خود را متعهد به واکنش ازجمله از طریق ثبت اعتراض در سازمان ملل اعلام کند.

اهداف سفر عراقچی به مصر

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفت‌وگوها با مصر درباره برقراری روابط رسمی دوجانبه در جریان است، اما رایزنی‌های اخیر بر مسائل منطقه متمرکز بود، اضافه کرد: در رایزنی‌های رئیس‌جمهور و وزیر خارجه با همتایان منطقه‌ای موضوع ازسرگیری روابط پیگیری شد.

موضوع هسته‎ای در چه نقطه‎ای قرار دارد؟

بقایی، گفت: وزیر امور خارجه بیان کرد که موضوع توقف تبادل پیام در موضوع هسته‌ای چه بوده است و تحولات آتی منطقه تغییر در این روند را درپی خواهد داشت.

تروریسم در شرق کشور

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تروریسم در جنوب شرق کشورمان، ایران، پاکستان و افغانستان را آزار می‌دهد، افزود: ما با پاکستان در این زمینه همکاری داریم؛ نکته مهم این است که طرفین از بحران آگاه هستند و موافقتنامه امنیتی را امضا کردند.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه موضوع مهاجرین یک موضوع چند بعدی است، از مدیریت روزمره تا چگونگی برخورد با کلیت موضوع، گفت: این موضوع در دستگاه‌های مربوط مورد بررسی است و وزارت امور خارجه نظرات خود را اعلام کرده است.

ظرفیت‎های بریکس برای ایران

بقایی با اشاره به اینکه بریکس ظرفیت‌های زیادی ایجاد کرده و حوزه‌های زیادی را پوشش داده است، گفت: بریکس در مرحله تکامل است و ما یکی از نه عضو آن هستیم، اما شرکای زیادی با ظرفیت‌های فراوان وجود دارند و ما می‌توانم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با بیان اینکه هدف بریکس ارتقای صلح و امنیت و همکاری است که سازمان ملل آن را دنبال می‌کند، ادامه داد: سازمان ملل تحت نفوذ بازیگران قدرتمند موفق به اجرای وظایف خود نشده است.

وی با اشاره به اینکه بریکس قرار نیست جایگزین سازمان ملل شود، افزود: ما رابطه خود را با همه کشورهای اروپایی به جز یکی دو کشور دنبال می‌کنیم.

توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اف ای تی اف

بقایی، گفت: وزارت امور خارجه درباره اف ای تی اف در تعامل با دستگاه‎ها و وزارت‎خانه‎های دیگر مانند اقتصاد در مال ایفای نقش است و گزارش خود را داده است.

ایران به دنبال جنگ نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تجاوز خود را شروع کرده و باید به آن خاتمه دهد، اظهار کرد: تفسیر نامناسبی از خویشتن‎داری ایران در مراحل قبلی شده است.

به گفته وی، حامیان رژیم صهیونیستی آن را مجاب به دست کشیدن از اقدام‌های تجاوزکارانه علیه ایران کنند.

بقایی با بیان اینکه ما امروز و دیروز از مطامع آمریکا آگاه نشدیم، اضافه کرد: تضعیف قدرت دفاعی ایران هدف اعلام شده آمریکاست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه برنامه موشکی ما بخش لاینفک دکترین دفاعی ماست و ما این روند را ادامه می‌دهیم، گفت: رژیم صهیونیستی فقط دست بالا را در کشتار زنان و‌کودکان دارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه دنبال جنگ نبوده و با قاطعیت از خود دفاع کرده است و در این باره تردیدی ندارد.

بقایی، اضافه کرد: نگران گسترش دامنه جنگ هستیم چون بازیگر با ریشه چند قرنی در منطقه و‌مسئولیت‌پذیر هستیم، اما هراسی از جنگ نداریم.

بقایی تاکید کرد: نیروهای نظامی ما نشان دادند که در موضوع تمامیت ارضی کشور مسامحه نمی‌کنند؛ دستگاه دیپلماسی هم نشان داد که در همین مسیر حرکت می‌کند.

برنامه های زیرساختی برای جزایر سه‌گانه

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: در هر بخشی از کشور برنامه‌های عمرانی و توسعه‌ای در جریان است و برنامه‌های زیرساختی در جزایر سه‌گانه هم در این چارچوب است.

موضع ایران در قبال لبنان

بقایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه مداخله در هیچ کشوری نداشته و ندارد، اظهار کرد: مردم و دولت لبنان که مقاومت بخشی از آن است، باید بتوانند به دور از مداخلات خارجی برای خود تصمیم بگیرند و این موضع اصولی ایران است.

به گفته وی، مقاومت تضمین‌کننده امنیت و صلح و ثبات در لبنان در برابر رژیم صهیونیستی بوده است و مردم لبنان باید درباره گام‌های آتی تصمیم بگیرند.

هشدار ایران به آمریکا درباره حمایت از رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هر آنچه در یک سال گذشته اعم از دریای سرخ رخ داده، نشانه حمایت و همبستگی با مردم غزه بوده و ریشه در جنایت‌ها علیه غزه داشته است، عنوان کرد: توقف جنایت علیه غزه ‌‌لبنان خیلی از تحولات منطقه را پایان می‌دهد.

بقایی، تاکید کرد: ایران در پیام‎هایی از طریق مجاری مختلف به آمریکا هشدار داد که هرگونه حمایت از رژیم صهیونیستی مشارکت در اقدام‌های آن است.

پربیننده ترین خبرها