العالم - یمن
به گزارش العالم، تا کنون ۷۵۸ عملیات نظامی یمن علیه دشمن صهیونیستی درحمایت از مقاومت و فلسطینیان غزه انجام شده است که طی آن ۱۸۳۵ موشک بالستیک، پهپاد و استفاده از کشتی جنگی صورت گرفته است.
نیروهای دریایی یمن نیز ۳۴۶ عملیات علیه کشتیهای اسرائیلی ناقض تحریم های وضع شده از سوی یمن علیه کشتیرانی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، باب المندب، خلیج عدن، دریای عرب و اقیانوس هند، انجام دادند. از نوامبر ۲۰۲۳، بیش از ۲۲۸ کشتی اسراییلی یا کشتی های عازم سرزمین های اشغالی هدف قرار گرفته که منجر به غرق شدن برخی از کشتیها و توقیف برخی دیگر شده است.
در طول این حملات ۳۲ عملیات کیفی در حمایت از غزه انجام شد و کشتیهای باری ایالات متحده، انگلیس و سایر ملیتها را که مستقیماً به سمت اسرائیل میرفتند، هدف قرار گرفتند.
نیروهای مسلح یمن، ضمن محاصره دریایی اسرائیل، از عبور کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی از طریق دریای سرخ جلوگیری کردند.
این امر باعث شد که کشتیها با دور زدن دماغه «امید نیک» در آفریقای جنوبی مسیر خود را تغییر دهند و از تنگه جبل الطارق در شمال مراکش عبور کنند که در مقایسه با مسیر قبلی از طریق دریای سرخ و کانال سوئز، بین ۱۷ تا ۲۲ روز به زمان دریانوردی آنها و ۷هزار مایل دریایی به مسافت پیموده شده، اضافه شد.
این امر افزایش قابل توجه مصرف سوخت و هزینههای لجستیکی را به همراه داشت. در نتیجه این تغییر، ترافیک کشتیرانی دریایی اسرائیل با تأخیرهای قابل توجهی مواجه شد و هزینههای کشتیرانی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش یافت. علاوه بر این، افزایش هزینه و زمان لازم برای ورود و خروج از بنادر، تأخیر در ورود کالاها و مواد ضروری برای صنعت و تدارکات نظامی و فلج شدن تقریباً کامل بندر ایلات که به شدت به عبور کشتیها از دریای سرخ متکی است، تأثیر منفی بر اقتصاد اسرائیل گذاشت.
بنابر این گزارش، پیامدهای زیانبار عملیاتهای یمن بر اقتصاد اسرائیل را در سطوح مختلف میتوان بررسی کرد.
زیانهای اقتصادی مستقیم
کارشناسان تخمین میزنند که رژیم اشغالگر به دلیل محاصره دریایی بنادرش توسط یمن، ماهانه تقریباً ۴ میلیارد دلار ضرر میکند و خسارتهای مستقیم ناشی از اختلال در ترافیک کشتیرانی، روزانه تقریباً ۱۰ میلیون دلار برآورد میشود.
کاهش ترافیک کشتیرانی و کاهش درآمدها
بندر ام الرشراش، ایلات، بیشترین آسیب را دید و ترافیک کشتیرانی آن ۸۵ درصد کاهش یافت که منجر به کاهش ۸۰ درصدی درآمد از زمان آغاز حملات شد و ترافیک تجاری بین آسیا و اروپا از طریق این بندر تقریباً به طور کامل متوقف شد.
اختلال در مسیرهای تجارت بینالمللی
هدف قرار دادن کشتیها توسط یمن باعث کاهش ۵۰ درصدی ترانزیت کالا از طریق کانال سوئز شد که بخش قابل توجهی از کالاهای مورد نیاز اسرائیل از آن عبور میکرد و این امر با تشدید بحران اقتصادی، بار بیشتری را بر تلآویو وارد کرد.
پیامدهای منفی در مدیریت زمان
تأخیر در رسیدن مواد حیاتی بیش از چند روز و گاه تا چند هفته، اختلال در عملیات لجستیک و نیز تولید، همچنین ایجاد اختلال در زنجیرههای تأمین داخلی و خارجی از پیامدهای منفی عملیات های یمن علیه این رژیم به شمار می رود.
تأثیر روانی و امنیتی
تأثیر روانی و امنیتی ناشی از فشار دریایی مداوم یمن منجر به آمادهباش امنیتی دائمی در سرزمین اشغالی و افزایش هزینههای دفاع دریایی، غواصی و زیردریاییها و در نتیجه هزینه کلی جنگ شد.