العالم - فلسطین اشغالی
بشارت به خبرگزاری شهاب گفت که این اقدام نشاندهندهی گسترش خطرناکی است که فراتر از اصل موجود تقسیم زمانی و مکانی است و در چارچوب «بازطراحی هویت اسلامی فلسطینی» قرار میگیرد.
وی خاطرنشان کرد که این تصمیم بخشی از یک سیاست سیستماتیک اسرائیل است که خطوط کلی آن قبل از سال ۱۹۹۶، بویژه پس از قتل عام مسجد ابراهیمی در سال ۱۹۹۴، آغاز شد؛ زمانی که اشغالگران از این قتل عام برای تصرف کنترل مسجد و اجرای سیاستهای کنترل مستقیم استفاده کردند.
این تحلیلگر معتقد است که این اقدام اخیر، اوج پروژه شهرکسازی در شهر قدیمی الخلیل است که هدف آن تثبیت حضور شهرکنشینان و اعمال کنترل کامل بر حرم شریف (کوه معبد) است.
نشانهها حاکی از اقدامات قبلی دیگری است که راه را برای کنترل کامل هموار میکند، به ویژه انتقال نظارت بر مسجد ابراهیمی از اداره اوقاف فلسطین به «اداره امور دینی» مرتبط با شهرک کریات اربع. این انتقال، آغاز انتقال مستقیم وابستگی مذهبی و اداری مسجد ابراهیمی به شهرکنشینان محسوب میشود.
این تحلیلگر سیاسی هشدار داد که اقدامات فعلی نشان دهنده «گسترش این اقدامات در شکل و ماهیت است که به تصرف کامل» محوطه مسجد ابراهیمی منجر میشود و در نتیجه اصل تقسیم زمانی و مکانی را نقض میکند. بشارت همچنین این حمله به مسجد ابراهیمی را به حملات فزاینده به مسجد الاقصی مرتبط دانست و نشان دهنده تلاشی برای تکرار این الگو در الاقصی است.
بشارت در پایان سخنان خود گفت که این تصمیمات، که همزمان با صدور تصمیماتی مبنی بر اعطای کنترل اسرائیل بر صدها مکان و زیارتگاه تاریخی، میراثی و مذهبی در کرانه باختری و انتقال آنها به اداره آثار باستانی اسرائیل است، با هدف «بازطراحی هویت اسلامی فلسطینی» و تلاش برای جعل آن و تبدیل آن به هویت یهودی از طریق فرآیندهای یهودیسازی مستقیم و غیرمستقیم اتخاذ شده است.