هشدار دبیرکل حزب الله درباره خطر تجزیه چند کشور

پنج‌شنبه 14 دی 1391 - 18:11

دبیرکل حزب الله لبنان هشدار داد، موضوع تجزیه چند کشور عربی منطقه را تهدید می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "سید حسن نصرالله" عصر امروز (پنج شنبه)؛ سید حسن نصرالله با تأکید بر ضرورت اتحاد و دوری از تفرقه در همه کشورهای عربی و اسلامی، اظهار داشت: بر حفظ وحدت در همه کشورها تأکید می کنیم، حتی اگر مطالبات حق طلبانه باشد؛ موضوع تجزیه چندین کشور عربی از جمله، عراق، مصر، لیبی، سوریه و حتی عربستان سعودی را تهدید می کند.
سید حسن نصرالله در مراسم اربعین امام حسین (ع) در بیروت، افزود: مردم هر کشوری می توانند درباره آینده کشورشان بدون جدایی و تجزیه به تفاهم برسند.
دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: ما بر پایبندی خود به وحدت ملی و ارضی لبنان تأکید می کنیم .. در صورت مطرح شدن طرح هایی برای ایجاد دولت ها یا امارت‌های داخلی باید با آن مخالفت کنیم زیرا سرزمین لبنان کوچکتر از آن است که بخواهیم آن را تجزیه کنیم.
سید حسن نصرالله همچنین با اشاره به مرزهای گسترده لبنان با سوریه؛ درباره تأثیرپذیری کشورش از تحولات سوریه به دلیل تنوع طایفه ای، حزبی و قومی در لبنان، هشدار داد.
وی تأکید کرد: از نخستین روز (بحران سوریه) دو راه در لبنان مطرح شد؛ یکی خواستار جلوگیری از انتقال این بحران و جنگ به لبنان و دیگری خواستار انتقال آن بود، که راه دوم اشتباه است.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: موضع تیم سیاسی ما و دولت فعلی لبنان، جلوگیری از انتقال جنگ به صحنه داخلی لبنان است؛ ولی اگر تیم دیگری حکومت را در دست داشت، لبنان را علاوه بر جنگ داخلی، در جنگ سوریه نیز درگیر می کرد.
آمادگی مقاومت برای حمایت از منابع نفتی لبنان
سید حسن نصرالله با اشاره به موضوع منابع گاز و نفت این کشور، اظهار داشت: متأسفانه دشمن طی 3 ماه آینده استخراج از این منابع و صادرات را آغاز می کند؛ پرونده نفت و گاز موضوعی حزبی یا منطقه ای نیست؛ نفت در جنوب یا شمال متعلق به همه مردم لبنان است و فرصتی برای حل مشکلات این کشور به شمار می آید.
سید حسن نصرالله گفت: می توان شرکتهای فعال را از طریق رژیم صهیونیستی و یا کشورهای مسلط بر این رژیم تهدید کرد؛ ما خواستار یک راهبرد ملی هستیم؛ اگر این مسأله را به ما بسپارید ما آماده هستیم؛ دولت قبلا نیز مسائلی را به مقاومت سپرد و مقاومت در سالهای 85 و 2000 به وظیفه خود عمل کرد، و اکنون نیز به وظیفه خود عمل می کند.
سید حسن نصرالله در این مراسم که به صورت زنده از شبکه "العالم" پخش شد، تأکید کرد: رژیم صهیونیستی هنگامی که به نفت در دریا دست یافت ، نیروی دریایی و موشکهای خود را آماده کرد و برای حمایت از آن دست به مانور زد؛ ولی ما درحالی که چند موشک و باروت داریم، ناگهان در یک شبانه روز خواستار خلع سلاح مقاومت می شویم.
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: باید راهبردی ملی برای حمایت از ثروت ملی نفت تدوین شود .. ما به عنوان مقاومت آماده هستیم تا مسئولیت این موضوع را بر عهده بگیریم .. ما سهم نمی خواهیم ... زیرا منافع این مسأله برای همه (مردم لبنان) است.
مقاومت حکام عرب را در تنگنا قرار داد
سید حسن نصرالله  اظهار داشت: صهیونیست ها و آمریکایی ها تلاش می کنند ما را در دنیا محاصره کننده؛ و در همین راستا تلاشهایی برای قرار دادن حزب الله در فهرست های تروریستی اروپا وجود دارد .. همچنین تلاشهایی از سوی برخی دولتهای عربی ضد مقاومت وجود دارد، زیرا مقاومت پس از شکست دادن رژیم صهیونیستی حکام عرب در تنگنا قرار داد.
قدرت مقاومت از ایمان و اراده است
سید حسن نصرالله تأکید کرد: همه این توطئه ها شکست خواهد خورد؛ بحث هایی درباره تسلیح مقاومت و حامیان آن در لبنان در سایه حوادث سوریه وجود دارد؛  ولی در سال 1985 و 2000 این سئوال نیز مطرح شده بود که مقاومت چه سلاحی دارد، ما در این سالها و حتی در سال 2006 رژیم صهیونیستی را شکست دادیم زیرا قدرت ما به تعداد و سلاح ما نیست ، بلکه منشأ آن از اراده و ایمان ما است.
سید حسن نصرالله گفت: درباره مقاومت نگران نباشید، زیرا منشأ قدرت مقاومت از جای دیگر است.
حمایت عربستان، قطر و ترکیه از گروه های مسلح در سوریه
سید حسن نصرالله درباره پرونده ربوده شدگان لبنانی در سوریه، گفت: دولت لبنان باید با ربایندگان به گفت و گو بنشیند .. و باید از طریق کشورهایی وارد شد که بر این ربایندگان تأثیر می گذارند.
وی افزود: کشورهای حامی گروه های مسلح یعنی عربستان، قطر و ترکیه، مرزهای خود را به روی این گروه ها می گشایند، و از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند.
سوء استفاده از بحران سوریه برای ایجاد شکاف در لبنان
سید حسن نصرالله اظهار داشت: شهروندان لبنانی ربوده شده در سوریه از پیامدهای بحران این کشور هستند؛ ما از این بحران دوری کردیم تا از این مسأله سوء استفاده نشود؛ ولی متأسفانه از این موضوع برای ایجاد شکاف در جامعه لبنان استفاده شد.
سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: ما از خانواده ربوده شدگان لبنانی خواستیم که مسئولیت این موضوع را به دوش دولت لبنان قرار دهند، نه اینکه راه ها را ببندند.
وی ادامه داد: ولی پس از این همه مدت، اگر خانواده ها حرکتی از خود نشان دهند حق طبیعی و مشروع آنها خواهد بود؛ دولت وظیفه دارد از شهروندان حمایت کند و به صورت مستقیم با ربایندگان وارد مذاکره شود.
سید حسن نصرالله اظهار داشت: البته این تماسها به تنهایی کافی نیست؛ خانواده ربوده شدگان باید به دولت اعتماد کنند؛ ولی اگر دولت در این امر ناتوان بود، باید این موضوع را به خانواده ها و گروه های سیاسی لبنانی و از جمله حزب الله لبنان اطلاع دهد.
حمایت از آوارگان وظیفه دولت لبنان است
دبیرکل حزب الله لبنان، حمایت از آوارگان سوری، فلسطینی و حتی لبنانی را مسئولیتی انسانی بر دوش لبنان دانست و گفت: باید از این خانواده ها بدون توجه به گرایشهای سیاسی‌شان حمایت کرد.
وی افزود: با وجود اطلاع از خطرات سیاسی، امنیتی و اقتصادی به دلیل ورود شمار بسیاری از آوارگان به داخل لبنان، ما نمی توانیم مرزها را ببندیم؛ حمایت از این آوارگان مسئولیتی انسانی بر دوش ما است.
راه حل واقعی پرونده آوارگان سوری
سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: راه حل واقعی پرونده آوارگان، حل دلیل بروز این بحران یعنی توقف جنگ در سوریه است. برای بازگشت این آوارگان به خانه های خود باید جنگ در سوریه متوقف شود.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: عاملان داخلی یا خارجی ادامه خون ریزی ها و جلوگیری از گفت و گو در سوریه؛ مسئول آواره شدن این خانواده ها هستند.
دبیرکل حزب الله لبنان، با تأکید بر ضرورت مسئولیت پذیری عاملات بروز جنگ و خون ریزی ها در سوریه، گفت: از دولت لبنان می خواهم که موضع سیاسی خود را متحول کند؛ و به آمریکایی ها، اروپایی ها و اتحادیه عرب بگوید که لبنان نمی تواند پیامدهای این مسأله (جنگ سوریه) را تحمل کند.
وی افزود: دولت لبنان باید از خویشتن داری دست بکشد و طرفهای بین المللی را تحت فشار قرار دهد.
زائران حسینی متوقف نمی‌شوند
سید حسن نصرالله گفت: هنگامی که نام پیامبر را از رادیوها، منابر و مساجد می شنویم، درمی یابیم که حسین (ع) در کربلا پیروز شد.
سید حسن نصرالله با اشاره به اراده شکست ناپذیر زائران امام حسین (ع) برای حرکت پیاده به سوی کربلا تأکید کرد: با وجود انفجارها و اقدامات تکفیری ها که آمریکا در منطقه بنیان گذاشت؛ حرکت پیاده به سوی کربلا ادامه دارد؛ این اقدامات تکفیری نتوانست هیأت های اباعبدالله الحسین (ع) را متوقف کند .. انفجارها زائران پاکستانی، ایرانی، لبنانی و عراقی را متوقف نکرد؛ و ربودن زائران نتوانست مانع از ادامه این سفرهای زیارتی شود.
وی خطاب به قاتلان و عاملان این جنایتها، اظهار داشت: این روش ها بی فایده است و حتی موجب افزایش پایبندی مردم به این راه می شود.
سید حسن نصرالله با اشاره به اقدام تکفیری‌ها در منفجر کردن کلیسا در چند کشور عربی یا غیرعربی و قتل مسیحیان به دلیل برگزاری مراسم مذهبی، گفت: چه کسی به آنها حق داده است که مسیحیان را بکشند؛ دین اسلام به مراسم مسیحیان احترام گذاشت؛ دین تکفیری‌ها، اسلام نیست.
 

پربیننده ترین خبرها