پشت پرده انفجارهای بوستون

پشت پرده انفجارهای بوستون
سه شنبه 27 فروردين 1392 - 21:03

استاد دانشگاه لبناني، علت خودداري سازمان هاي امنيتي آمريكايي از افشاي نام عوامل انفجار بوستون را بیانگر ارتباط عوامل داخلی در این انفجار و بهره برداري از آن در عرصه داخلي يا شايد هم خارجي دانست.

"اياد عبيد" روز سه شنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: هيچ كس از اين گونه عمليات انفجاري در امان نيست. وقتي چنين انفجارهايي در یکی از كشورهاي جهان سوم يا خارج از آمريكا و يا اروپا اتفاق مي افتد، آن كشور به عنوان كشوري فاقد قدرت در زمينه حفاظت امنيت و ثبات معرفي و ادعا مي شود كه نتوانسته است در خدمت به منافع ملت خود موفق عمل كند. اين در حالي است كه چنين تعبيري در باره كشورهاي آمريكايي و اروپايي كه همه امكانات حفاظتي را در اختيار دارند، بكار برده نمي شود.

وي افزود: آمريكا بزرگ ترين قدرت امنيتي جهان است اما رئيس جمهور اين كشور اعلام كرد كه هيچ اطلاعاتي درباره اين انفجارهاي بزرگ ندارند. اين عمليات سبب شد كه تدابير امنيتي گسترده اي در اطراف اماكن امنیتی و سياسي مانند كاخ سفيد و پنتاگون اتخاذ شود و اروپا نيز تدابيري مشابه اتخاذ كرد.

استاد دانشگاه لبنان خاطر نشان كرد: در حال حاضر این سئوال مطرح است كه چه كسي براي اين انفجار برنامه ريزي و چه كسي آن را اجرا كرده است. رئيس جمهور آمریکا نتوانست به هيچ يك از اين سئوالات پاسخ دهد و فقط به تهديد عاملان اكتفا كرد.

ایاد عبید تأکید کرد: شايد اين انفجار، عملياتي خودساخته باشد تا افكار عمومي جهان را از پيام هاي تبريك بين المللي كه براي نيكلاس مادورو رئيس جمهور منتخب ونزوئلا ارسال مي شود، منحرف كند. از سوي ديگر مي توان احتمال توطئه اي داخلي در آمریکا را نیز مطرح کرد؛ زيرا اگر قرار باشد گروه های افراطی يا جنبش هاي موسوم به جهادي يا گروه هاي وابسته به القاعده به ارتكاب اين عمليات متهم شوند، هيچ دليلي مبني بر دست داشتن آن ها در اين عمليات وجود ندارد.

عبيد خاطر نشان كرد: خودداري سازمان هاي امنيتي از فاش كردن نام عاملان اين انفجار نشان مي دهد كه اين انفجار ناشي از درگيري هاي داخلي بوده و اهداف سياسي به دنبال داشته است كه غرض از آن داخلي يا شايد هم خارجي باشد.

وقوع دو انفجار نزديك خط پايان مسابقات دو ماراتن بوستون آمريكا منجر به كشته و زخمي شدن چندين نفر شد.

تحليلگران امنيتي حملات روز دوشنبه (26فروردين ماه 1392) بوستون را حرفه اي توصيف كرده و يك مقام كاخ سفيد آن را حمله تروريستي خوانده است.

منابع خبري نيز گزارش كرده اند كه حداقل يكي از دو بمب منفجر شده از راه دور كنترل شده است.

16-11:39
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها