یک نویسنده لبنانی مطرح کرد

سیاسیون و نظامیان فرانسوی در مورد سوریه چه می گویند

سیاسیون و نظامیان فرانسوی در مورد سوریه چه می گویند
جمعه 13 ارديبهشت 1392 - 23:27

در فرماندهی ارتش فرانسه، کسانی هستند که به صراحت می‌گویند فرصت‌های کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت بسیار کم‌رنگ شده است. از سوی دیگر واشنگتن، پاریس و لندن نیز درخواست علنی کناره گیری اسد را از دستور کار خود خارج کرده اند، هر چند که همه آن ها این آرزو را در دل می پرورانند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نضال حماده نویسنده لبنانی در گزارش هفتگی خود در پایگاه خبری شبکه المنار لبنان با اشاره به مسایل بالا به نگاه سیاسیون و نظامیان فرانسوی در مورد سوریه و آینده این کشور پرداخته است.
حماده در این گزارش می‌نویسد: این صحبت‌ها، از زبان یک شخصیت برجسته نزدیک به نظامیان فرانسوی و همچنین نزدیک به لابی کاتولیک شنیده شده است. شخصی که این اظهارات را درباره سوریه بر زبان آورده، به عنوان دیپلمات فرانسوی در آمریکا و عربستان کار کرده است. این شخص به نقل از نظامیان فرانسوی تاکید کرده است که آمریکا به هیچ وجه قصد دخالت نظامی در سوریه را ندارد و در اساس، به هیچ وجه زمینه چنین دخالتی نیز فراهم نیست.
این دیپلمات فرانسوی به نقل از یکی از افسران فرماندهی ستاد ارتش فرانسه گفت: عملیات نظامی آمریکا در سوریه غیرقابل اجراست. این کار اتفاق نخواهد افتاد مگر در شرایط بسیار حادی نظیر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی. در این میان به نظر می‌رسد گزارش‌هایی که درباره استفاده سربازان سوری از سلاح شیمایی منتشر می‌شود؛ اشتباهی بیش نیست.
این دیپلمات فرانسوی می افزاید: برخی از افسران بر این باورند که دخالت نظامی در سوریه، مستلزم حدود 300 هزار سرباز است و چنین نیرویی در حال حاضر فراهم نیست. از دیگر سو این که دولت آمریکا که به تازگی در حال تلاش برای رهایی یافتن از دو جنگ عراق و افغانستان است، نمی‌خواهد خود را درگیر جنگی سوم کند. از آن گذشته دخالت زمینی آمریکا بعید به نظر می‌رسد و چنین گزینه‌ای به هیچ وجه مطرح نیست.
در ادامه این گزارش آمده است: معارضان نظام سوری که "ائتلاف مخالفان" خوانده می‌شوند، خواهان حملات هوایی و موشکی ضد پایگاه‌ها و مراکز راهبردی و حیاتی وابسته به نظام سوریه هستند و این کار به گفته یکی از افسران ارشد فرانسه بسیار خطرناک است زیرا حمله هوایی و موشکی به سوریه به مثابه درگیر شدن با سامانه دفاع هوایی سوریه است که به طور کامل توسط روسیه اداره می‌شود. این افسر ارشد فرانسوی تاکید می‌کند که شماری از افسران روسیه در پایگاه‌ها و سکوهای پرتاب موشک‌های ضد هوایی مستقر هستند و اگر آمریکا بخواهد حملات هوایی و موشکی ضد تاسیسات نظامی سوری انجام دهد، در واقع به ارتش روسیه حمله خواهد کرد و دولت اوباما این مساله را خوب می‌داند و به هیچ وجه دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

افسر فرانسوی همچنین احتمال مسلح کردن مخالفان سوری را نیز بعید دانست و گفت: نمی‌توانیم به این سادگی به گروه‌هایی سلاح بدهیم که نمی‌دانیم می‌خواهند با این سلاح چه کنند. همچنین نمی‌دانیم اگر از آنها بخواهیم به هر دلیلی دست از استفاده از سلاح بکشند، خواهند پذیرفت یا خیر. از سوی دیگر بیم آن می‌رود که این سلاح‌ها به دست تندرویان القاعده و جبهه النصره بیفتد و این بیمناکی رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی غربی را ناچار می‌سازد پیش از گرفتار شدن در چنین باتلاقی صدها بار موشکافی کنند.
به گفته دیپلمات فرانسوی، سلاح‌های شیمیایی در بیش از 40 پایگاه در سوریه توزیع و تقسیم شده است و این مساله وحشت همه ارتش‌های غربی را بر می‌انگیزد. از سوی دیگر فرماندهان نظامی فرانسوی تاکید می‌کنند که اگر تصمیم حمله به سوریه اتخاذ شود، 20 هزار سرباز نیاز خواهد بود و مراکز وجود سلاح‌های شیمایی باید کنترل و تامین شوند این درحالی است که چنین عملیاتی سرشار از خطر خواهد بود و ممکن است غیرقابل اجرا باشد و به شکست بینجامد به همین سبب حرف و حدیث‌ها درباره سلاح شیمیایی سوری چیزی جز اهرم فشار سیاسی و تبلیغاتی بر نظام سوری نیست.
از این صحبت‌ها به این نتیجه می‌رسیم که صرفنظر از تهدیدهای تبلیغاتی و رسانه‌ای، چهار دلیل وجود دارد که غرب را از دخالت نظامی در سوریه باز می دارد:
*دولت اوباما که به تازگی از شر دو جنگ خلاص شده است، تمایلی برای درگیر شدن در جنگی سوم ندارد و زمینه‌های لازم برای این کار را هم ندارد و اساسا آمریکا تمایلی به حضور نظامی در میدان ندارد.
* روس ها در سکوهای موشکی سوریه حضور دارند و این کار جلوی حمله موشکی و هوایی به این سکوها را می گیرد.
*حضور نظامی ایران در سوریه!!
*سلطه گروه‌های تندرو بر پیکره نظامی مخالفان سوری و بیم از دست یافتن آنها به قدرت در صورت سقوط نظام سوری
در پایان باید گفته مسئول بلندپایه فرانسوی را به یاد بیاوریم که روزنامه لوکانارد انشنیه که نشریه‌ای نزدیک به سازمان اطلاعات فرانسه است، پس از عملیات حمله به سفارت فرانسه در طرابلس از او نقل کرد، او گفت: واقعیت آن است که در سوریه نیز همانند لیبی، تندرویان زیادی وجود دارند.

پربیننده ترین خبرها