بایدن: اشتباه بوش در عراق را در سوریه مرتکب نمی شویم

بایدن: اشتباه بوش در عراق را در سوریه مرتکب نمی شویم
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 17:04

معاون رئيس جمهور آمريكا گفت: نمي خواهيم مانند اشتباهي را كه دولت جرج بوش در عراق مرتكب شد در سوريه نيز تكرار كنيم.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، "جو بايدن" معاون رئيس جمهور آمريكا به مجله رولينگ استون، گفت: به دليل اشتباهاتي كه دولت جورج بوش در خصوص حمله به عراق مرتكب شد، دولت كنوني درباره سوريه با احتياط گام بر مي‌دارد.

بايدن با بیان اینکه نمي‌خواهيم مانند آنچه كه دولت بوش در عراق انجام داد و از سلاح‌هاي كشتار جمعي سخن گفت، دوباره مرتكب اشتباه بزرگ شويم؛ افزود: آثار و مداركي وجود دارد كه نشان مي‌دهد احتمالا از سلاح هاي شيميايي در سوريه استفاده شده است.
معاون رئيس جمهور آمريكا در ادامه با ادعای اینکه ما به دنبال اين هستيم كه آيا اين سلاح‌ها در جريان تبادل آتش و حملات توپخانه‌اي استفاده شده‌اند و يا نتيجه يك انفجار يا چيز ديگري بوده است؛ خاطرنشان كرد: هنوز نمي‌دانيم كه آيا اين سلاح‌ها توسط گروهي از مخالفان سوري استفاده شده است كه با تروريست‌هاي القاعده ارتباط دارند.
معاون رئيس جمهور آمريكا در عين حال اظهار داشت: اگرچه احتمال استفاده از اين سلاح‌ها توسط دولت سوريه وجود دارد اما هنوز مدرك قطعي درباره آن موجود نيست.

سخنان دو پهلوي بايدن و سخن گفتن از احتمال استفاده دولت سوريه از اين سلاح ها در حالي است كه "كارلا دِل پونته"، بازرس حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعلام كرده است كه مخالفان مسلح در سوريه در نبرد با نيروهاي دولتي از گاز شيميايي سرين استفاده كرده اند و شواهد محكمي براي چنين ادعايي وجود دارد.
دِل پونته در مصاحبه با يك شبكه تلويزيوني سوئيس گفت: بر اساس گواهي شاهدان به نظر مي رسد كه از برخي سلاح‌هاي شيميايي استفاده شده است و به طور مشخص گازي كه بر اعصاب تاثير مي گذارد. تحقيقات ما نشان مي دهد كه اين گاز توسط مخالفان، استفاده شده است.

با اين حال بايدن افزود: هرزمان كه استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه تاييد شود، اوباما به شيوه مناسب به آن پاسخ مي‌دهد.
بايدن اعتراف كرد كه در حمله آمريكا به عراق، آنها همه نهادها را از بين بردند. هيچ ساختاري بجا نماند. در عراق حتي دپارتمان امور عام‌المنفعه نيز باقي نماند.

وي گفت: نمي‌خواهيم تريليون ها دلار هزينه كرده، 160 هزار سرباز به جنگ فرستاده و 6 هزار تلفات بدهيم.
دولت بوش در سال 2003 به بهانه وجود سلاح‌هاي كشتار جمعي در عراق به اين كشور لشكر كشي كرد و مشخص شد که نه تنها عراق سلاح شیمیایی ندارد، بلکه این کشور برنامه هسته ای خود را سال ها پیش متوقف کرده بود و آمریکایی ها پا به جنگ بدون هدفی گذاشتند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها