شکایت عراق از ترکیه در شورای امنیت

شکایت عراق از ترکیه در شورای امنیت
سه شنبه 24 ارديبهشت 1392 - 21:30

العالم- دولت عراق در اعتراض به حضور کردهای حزب کارگران کردستان در خاک عراق، در شورای امنیت سازمان ملل از ترکیه شکایت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، هیئت وزیران عراق امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دولت صبح امروز پس از بررسی تحولات توافق دولت ترکیه با کردهای حزب پ.ک.ک ( حزب کارگران کردستان ) اعلام می کند که از راه حل های مسالمت آمیز کشورهای منطقه برای حل مشکلاتشان حمایت می کند؛ اما با حل مشکلات به قیمت مشکل ساز شدن آن ها برای حاکمیت ملی عراق مخالف است.

در این بیانیه آمده است: دولت عراق با عقب نشینی عناصر پ.ک.ک به سمت عراق و حضور آنان در خاک عراق مخالف است و آن را به مثابه نقض آشکار حاکمیت و استقلال عراق می داند و این کار آسیب های بزرگی به روابط همجواری دو کشور و منافع مشترک وارد خواهد کرد. به همین سبب به شورای امنیت شکایت خواهیم کرد تا آن مرجع وظایف خود را برای حفظ صلح و امنیت بین الملل انجام داده و برای جلوگیری از تجاوز به حاکمیت عراق، قطعنامه ای مناسب صادر کند.

دولت عراق همچنین وزارت خارجه را مکلف کرد تا اعتراض خود را به ترکیه اعلام و تاکید کند که علاوه بر مخالفت با ورود هرگونه شخص مسلح یا غیرمسلح به اراضی عراق، با اتخاذ تدابیری بدون هماهنگی با دولت عراق مخالف است.

وزارت خارجه عراق همچنین یادداشت هایی در این خصوص به اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی خواهد فرستاد تا برای حمایت و دفاع از حاکمیت ملی عراق اقدام کنند.

دولت عراق تاکید کرد که حق دفاع از حاکمیت و استقلال خود را به شیوه ای که در چارچوب قوانین و قطعنامه های بین المللی مناسب می داند، برای خود محفوظ می داند.

حزب کارگران کردستان، روز سه شنبه از رسیدن نخستین گروه از مبارزان عقب نشینی کرده از ترکیه به عراق خبر داد و تاکید که این عقب نشینی در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

بر اساس ارزیابی ها، نیروهای این حزب که به تدریج خاک ترکیه را به سمت عراق ترک خواهند کرد، بالغ بر 2000 جنگجو است و به این تعداد، 2500 نفر دیگر که در پایگاه های پشت جبهه در شمال عراق مستقر هستند، افزوده می شود.

حزب کارگران کردستان که از دهه هشتاد میلادی در مناطق صعب العبور کوهستانی در مرز عراق و ترکیه پایگاه هایی تشکیل داده است، از دهه هشتاد با ارتش ترکیه درگیر شد تا بتواند برای کردهای ترکیه که جمعیتی 20 میلیونی دارند، کشوری مستقل تشکیل دهد. بر اساس آمار دولت ترکیه، درگیری های ارتش ترکیه و حزب کارگران کردستان، تاکنون علاوه بر تخریب صدها روستا و کوچ هزاران خانواده، بیش از 40 هزار کشته از دو طرف داشته است.

26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها