اختلاف مصر و قطر در مورد سوریه عمیق تر می شود

اختلاف مصر و قطر در مورد سوریه عمیق تر می شود
چهارشنبه 1 خرداد 1392 - 21:06

به اعتقاد آمریکا؛ تغییرات نسبتاً بزرگی در نقش منطقه‌ای مصر آغاز شده و تغییرات کمرنگ‌تری نیز در ائتلاف‌های مصر با کشورهای عربی مشاهده می‌شود .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "آن پترسون" سفیر آمریکا در قاهره پس از دیدار روز گذشته خود با محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر موضوع دیدار با دیپلمات‌های مصری برای بررسی روند صلح در خاورمیانه را تکذیب کرد، مساله‌ای که اشاره غیرمستقیم به "حصول تغییرات بزرگ در نقش منطقه‌ای مصر" در اظهارات پترسون مشاهده می‌شود.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که دیپلماسی آمریکا در دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما در مساله صلح به شکل دیگری فعال شده و جان کری وزیر امور خارجه این کشور برای مشارکت در کنفرانس به اصطلاح "دوستان سوریه" وارد امان پایتخت اردن خواهد شد، سپس راهی رام الله و تل آویو می‌شود تا با مسئولان فلسطینی و اسرائیلی مساله روند صلح را بررسی کند .
بر اساس این گزارش، پترسون اعلام کرد که موضوع دیدارش با محمد کامل عمرو بحران سوریه بوده است! اظهارات متناقض پترسون درباره دیدارش با دیپلمات‌های مصری بیانگر اعتقاد آمریکا به حصول تغییراتی بزرگ در نقش منطقه‌ای مصر است. عدم توجه آمریکا به نقش مصر در مذاکرات صلح فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها طی سه ماه گذشته، اولین نشانه حصول تغییرات در نقش منطقه‌ای مصر به شمار می‌رود.
مساله حصول تغییراتی در ائتلاف‌های مصر با کشورهای عربی نیز پس از بروز اختلافات شدید بین نمایندگان دائم اعضای اتحادیه عرب در نشست قاهره برای بررسی بحران سوریه و اتخاذ دیدگاهی واحد درخصوص "کنفرانس ژنو 2"، قابل مشاهده است .
نمایندگان اعضای اتحادیه عرب به دو دسته تقسیم شدند؛ دسته اول شامل مصر، الجزایر، امارات، عراق، اردن و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب خواستار مشارکت گسترده در کنفرانس ژنو 2 برای پایان دادن به خونریزی‌ها و حل سیاسی بحران سوریه بود و دسته دوم که قطر سردمدار آن به شمار می‌رود و شامل عربستان، بحرین و یکی دو کشور دیگر می‌شود، کنفرانس ژنو را بی‌نتیجه می‌دانست .
آمریکا و روسیه پیشنهاد برگزاری کنفرانس ژنو 2 را برای حل سیاسی بحران سوریه ارائه کرده‌اند واین در حالی است که کنفرانس حامیان مخالفان سوری با عنوان دوستان سوریه به زودی در امان پایتخت اردن برگزار خواهد شد .
اختلاف مصر و قطر درباره کنفرانس امان و کنفرانس ژنو 2 نیز مؤید حصول تغییراتی در نقش منطقه‌ای مصر و ائتلاف‌های این کشور با دیگر کشورهای عربی است به عنوان مثال "عمرو ابوالعطا"  نماینده دائم مصر در اتحادیه عرب اعلام کرد  "کنفرانس ژنو 2 آخرین فرصت برای حل سیاسی بحران سوریه است و کمیته وزرای امورخارجه اتحادیه عرب روز پنجشنبه نشستی را برای اتخاذ دیدگاهی واحد درخصوص این کنفرانس برگزار خواهد کرد." 
این سیاست پس از آن اتخاذ می‌شود که مصر هر گونه دخالت نظامی در سوریه را رد کرده است و برخی از طرف‌های سیاسی بر این باورند که کشورهای اروپایی به همراه آمریکا و با طرح رژیم صهیونیستی بر آن هستند تا پس از نابودی توان ارتش سوریه، همین طرح را در مصر نیز اجرا کرده و سازمان بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ارتش عربی را از هم بپاشند.
کمیته نمایندگان دائم اعضای اتحادیه عرب در بیانیه‌ای هر نوع خشونت و قتل شهروندان سوری را محکوم و اعلام کرد: هر طرفی که دست به خشونت و قتل شهروندان سوری بزند، محکوم است. همه طرف‌ها باید زمینه را برای حل سیاسی بحران سوریه و تحقق مطالبات قانونی مردم که همان آزادی، دمکراسی و آزادی تعیین آینده سیاسی کشور است، فراهم کنند.
بنابراین حصول تغییرات در نقش منطقه‌ای مصر را از طریق دو مورد ذیل می‌توان مشاهده کرد:
اول اینکه نقش مصر در روند صلح خاورمیانه کمرنگ شده است و فقط منحصر به تضمین "آرامش در باریکه غزه" شده است و دوم اینکه مصر با قطر درباره بحران سوریه اختلاف نظر دارد.
برخی کارشناسان تغییراتی را که در نقش منطقه‌ای مصر حاصل شده است، عمیق‌تر می‌دانند و اعلام می‌کنند که پترسون و محمد عمرو در دیدار خود فقط به مساله سوریه نپرداختند .
یکی از کارشناسان می‌گوید "به نظر می‌رسد که فقط مساله سوریه در این دیدار بررسی نشد زیرا خود مصر هم اکنون صحنه تحولاتی مانند گروگانگیری نظامیان مصری است و آمریکا نیز از محدود شدن آزادی بیان در مصر ابراز نگرانی می‌کند."
به گزارش روزنامه العرب، این کارشناس سیاسی می‌افزاید: همچنین آمریکا تدابیر امنیتی را در اطراف چند سفارتخانه خود در جهان عرب به خصوص مصر و یمن تشدید کرده است، لذا با توجه به این مسائل بعید به نظر می‌رسد که فقط مساله سوریه در دیدار پترسون و محمد عمرو بررسی شده باشد .
یک منبع دیپلماتیک نیز اعلام کرد: آمریکا می خواهد که دیدگاه مصر درباره بحران سوریه مطابق با دیدگاه خودش باشد. کشورهای غربی از ابهام آمیز بودن دیدگاه مصر درباره بحران سوریه ناخشنود هستند .
به گزارش العالم، تلاش مصر برای ایجاد یک راه‌حل در مورد سوریه پس از آن وارد فاز عملیاتی شد که سران قاهره به این درک رسیدند که عربستان به همراه ترکیه و قطر در حال خارج کردن مصر از بازی در تحولات سوریه بوده و هستند و از این‌رو محمد مرسی تلاش کرد با نزدیک شدن به ایران، بر این سه کشور برای تجدیدنظر در رفتار خود فشار وارد کند، مساله‌ای که شاید آمریکایی‌ها نیز از آن رضایت چندانی نداشته و ندارند و یکی از مباحث مطرح شده میان سفیر آمریکا با وزیر خارجه مصر نیز همین موضوع باشد.
اختلافات مصر با قطر بر سر مساله سوریه در حالی هر روز عمیق تر می شود که قطری ها تلاش کرده اند با هزینه های میلیاردی، قاهره را به سمت خود جذب کنند اما تعریف مصری ها از نقش راهبردی خود در بازی های منطقه ای به نظر برای آنها بسیار بیشتر اهمیت دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها