معاون وزیر نفت: پتروشیمی ایران قابل تحریم نیست

معاون وزیر نفت: پتروشیمی ایران قابل تحریم نیست
يکشنبه 12 خرداد 1392 - 22:53

معاون وزیر نفت و رییس شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: با توجه به انحصاری بودن برخی محصولات پتروشیمی ایران و کیفیت بالای دیگر محصولات، کشورهای دنیا نمی توانند از خرید محصولات ما چشم پوشی کنند و در سال گذشته بیش از 16 میلیون تن محصول به بیش از 60 کشور دینا صادر کرده ایم.

مهندس عبدالحسین بیات در گفتگو با شبکه العالم، درباره تحریم صنایع نفت و پتروشیمی آمریكا علیه ایران گفت: آمریكا از 34 سال قبل كشور ما را در عرصه های مختلف تحریم کرده كه یكی از این حوزه های تحریم شده، صنعت نفت و پتروشیمی است. در گذشته صنعت پتروشیمی ایران چندان توسعه نداشت و ظرفیت تولید ایران كمتر از 15 میلیون تن در سال بود، اما امروز ظرفیت نصب شده پتروشیمی به بیش از 60 میلیون تن در سال رسیده است. لذا اعلام تحریم موضوع تازه ای نیست و در گذشته هم تحریم آمریكا وجود داشت و بی اثر بوده كه آمارهای موجود نشان دهنده آن است.

به گفتۀ معاون وزیر نفت، با وجود تحریم ها ایران توسعه چشمگیری یافته، لذا بر خلاف نظر آنان كه تحریم را فلج كننده می دانند، معمولا تحریم در هر بخش از حوزه اقتصاد باعث شد نقاط ضعف را بشناسیم و برای رفع آن و تبدیل آن به نقاط قوت، افزایش توانمندی و ارتقای دانش جدید و فعالیتهای اقتصادی تلاش كنیم و از توانمندی درون نظام استفاده كنیم.

تحریم ها موجب استقلال صنعت نفت ایران شد
بیات که میهمان برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: بازارهای صادراتی آمریكا همواره در برابر محصولات نفتی و پتروشیمی ما بسته بوده است. در صنعت پتروشیمی ما پس از انقلاب از فناوری آمریكایی استفاده نكرده ایم كه امروز به خاطر تحریم آسیب ببینیم. در واقع باید از تحریم آمریكا خوشحال بود، چون رفتارش با ملت ایران از ابتدای انقلاب باعث شد که ما هیچگاه روی روابط با آمریكا و كمك و پشتیبانی این كشور حساب نكنیم، هرگز از قطعات یدكی آمریكایی و غیرآمریكایی در این صنعت بهره برداری نكردیم و به آن وابسته نیستیم، دانش فنی نیز از آمریكا نگرفته ایم، با توجه به پیشرفت ایران در صنایع بالادستی، می تواند در زمینه تامین نیاز صنعت پتروشیمی فعالیت انجام دهد.

رییس شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به پیشرفت های چشمگیر صنعت نفت و پتروشیمی کشور، گفت: ما قبلا حتی نمی توانستیم یک قطعه ساده پكینگ را در برج تقطیر قرار دهیم، اما امروز بیش از 80 درصد نیاز به قطعات یدكی، مواد شیمیایی، گاز استاندارد، دانش فنی در كشور برای صنایع پتروشیمی، گاز، نفت، نیروگاه و صنایع دیگر ساخته می شود، این اولویت اول نظام ماست.

محصولات پتروشیمی ایران، جایگزین ندارد

به گفته معاون وزیر نفت، ما در كشور یك جهت گیری توسعه زنجیره ای ارزش افزوده داریم، 60 درصد تولیدات صنایع پتروشیمی در زنجیره ارزش تبدیل به كالاهای دیگر می شود كه نیاز شهروندان داخل و كشورهای دیگر را تامین می كند، صنایع پتروشیمی تحریم شده، در داخل كشور مشتریان زیادی دارد، لذا موضوع صادرات آن مهم نیست، همچنین آنقدر بازارهای خارجی در دنیا تقاضای خرید ومحصولات ایران را دارند كه نیازی به بازارهای آمریكا و اروپا نیست. گرچه آمریكا و اروپا می دانند جایگزینی به جای محصولات پتروشیمی ایران از نظر كیفیت در برخی مناطق دنیا وجود ندارد. ما برخی محصولات انحصاری داریم كه بسیاری از كشورهای دنیا به آن احتیاج دارند، لذا تحریم پذیر نیست. سال گذشته 16 میلیون تن محصولات مازاد كشور را به بیش از 60 كشور جهان صادر كردیم.   

صادرات 12 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی
بیات در خصوص حجم و ارزش صادراتی محصولات پتروشیمی کشور گفت: حجم صادرات پتروشیمی ایران به تناسب تولید شاید سال به سال افزایش یا کاهش یابد. سال گذشته حجم تولید به مرز 16 میلیون تن رسید و از لحاظ ارزش به مرز 12 میلیارد دلار رسید. تمام این دوازده میلیارد دلار در امور پرداخت فایننس های خارجی و توسعه صنعت پتروشیمی کشور هزینه شده است.

نگرانی آمریکا از توسعه صنایع نفت و پتروشیمی
معاون وزیر نفت در خصوص تاثیر توسعه در صنعت نفت بر قدرت سیاسی کشور تصریح کرد: آمریکا بمب هسته ای را بهانه کرده است، اما در واقع این بمب هسته ای همان توسعه صنایع پتروشیمی، نفت و گاز ایران است. در زمان گذشته بسیاری از روستاهای ما در فلاکت زندگی می کردند، اما امروز اغلب روستاهای هم گاز و هم برق دارد. ما گاز را در عسلویه و پارسیان و جاهای دیگر استخراج می کنیم و مناطق مختلف ایران می فرستیم که آمریکا با این مسائل مخالف است به عبارت دیگر آمریکا با توسعه جمهوری اسلامی ایران مخالف است که این مخالفت در واقع مخالفت با رفاه و آسایش مردم ایران و کشورهای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران است.

درآمد صادرات برای توسعه پتروشیمی هزینه می شود
بیات با نفی شایعات مطرح شده از سوی غرب در خصوص سرمایه گذاری درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بخش هسته ای، گفت: اولا بخش هسته ای ما، منابع مالی زیادی نیازی ندارد زیرا صلح آمیز است. ثانیا، ما بر اساس سند چشم انداز برنامه هفتم توسعه و اهداف كلان، ملزم هستیم كه در بخش پتروشیمی برنامه خود را به جلو ببریم، درمجموع ظرف امسال تا ده - پانزده سال آینده به مجموعاً به حدود دویست میلیارد دلار منابع نیاز داریم و اگر این منابع و درامدهای مالی را از پتروشیمی خارج كنیم و به جای دیگر ببریم، با كمبود مواجه مالی می شویم.

تناقض در گفتار و رفتار، رویکرد همیشگی سیاست های غرب
معاون وزیر نفت در خصوص تناقض موجود در گفتار و رفتار مقامات آمریکایی در مورد رفع تحریم های صنعت پتروشیمی گفت: تجربه گذشته ما نشان می دهد كه بحث تناقض در گفتار و رفتار و اقدام، در سیاست های آمریكا همیشه وجود داشته است و آمریكا در یك كشور، یك ملت صلح جو و متمدن را ضد حقوق بشر و تروریست قلمداد می كند و در كشور دیگر، گروه های غاصب و افراد خرابكار و تروریست را صلح جو معرفی می كند. یا این که از یك طرف، در مذاكرات هسته ای پیشنهاد برداشتن تحریم ها را می دهد و از سوی دیگر، تحریم های جدید را روی محصولات پتروشیمی وضع می کند، این تناقض رفتاری برای همه دنیا ثابت شده و مسجل هست اما یه مساله ای كه هست، مطلب اصلی است وهمان مساله ای است كه مقام معظم رهبری بر آن تاكید كردند، آمریكا وقتی می بیند كه چند سال تحریم های آن ازجمله تحریم صنعت پتروشیمی، تاثیری بر صنعت پتروشیمی نگذاشته است.

افتتاح 50 طرح بزرگ پتروشیمی در 7 سال
بیات در ادامه تاکید کرد: با وجود تحریم ها، توسعه صنعت پتروشیمی به قوت خود باقی است و ما در سال های اخیر به ویژه از سال 84 به بعد با وجود تشدید تحریم های آمریكا، بیش از 50 طرح پتروشیمی افتتاح كردیم و نزدیك به 38 میلیون تن ظرفیت نصب شده جدید در صنعت پتروشیمی ایجاد كردیم، سالی 16 درصد صنعت پتروشیمی ایران توسعه پیدا كرده است و هیچكدام از واحدهای پتروشیمی بعید است كه شما شنیده باشید كه به خاطر تحریم ها، متوقف شده باشد.

همین امسال پس از تعطیلات، تقریبا هر هفته ای یك طرح پتروشیمی را در دست افتتاح رسمی داشتیم و من بعد هم به دنبال افتتاح طرح های دیگرهستیم، این نشان می دهد كه آمریكا وقتی برنامه های توسعه را می بیند، احساس خطر می كند، پس "بمب هسته ای" حقیقی جمهوری اسلامی ایران، توسعه راه آهن، سدها، كشاورزی و امثال اینهاست كه آمریكا با آن ها مخالف است و كسی كه با این ها مخالف باشد، با بشریت مخالف است.

پربیننده ترین خبرها