شرط عارف برای مذاکره با غرب

شرط عارف برای مذاکره با غرب
سه شنبه 14 خرداد 1392 - 20:28

"محمد رضا عارف" کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با شبکه العالم، به تشریح برنامه انتخاباتی خود و چگونگی روابط با کشورهای دیگر و به ویژه غرب پرداخت.

"محمد رضا عارف" روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه العالم اظهار داشت: همه ارزشهاي انقلاب و قانون اساسي  براي من مبنا است و براساس اين خط قرمز با همه گروهها تعامل مي كنم و سعي مي كنم با همديگر انشالله مسائل را جلو ببريم.
وی درخصوص روابط با كشورهاي عربي و همسایه و نحوه بهبود آن گفت: در حال حاضر روابط ما با بسياري از كشورها وارد چالش هايي شده و نياز به بازنگري هايي دارد؛ اولويت ما ترميم دستگاه ديپلماسي با استفاده از كارشناسان زبده است؛ و از ابزاري كه مزيت ما است براي تقويت روابط استفاده خواهيم كرد.
عارف تأکید کرد: ديپلماسي علمي، ديپلماسي فرهنگي و ديپلماسي رسانه اي جزو مزيت هاي كشور و جامعه ما است كه از اين ابزار براي تقويت روابط استفاده خواهيم كرد و تلاش مي كنيم به دنيا نشان دهيم كه پيام ما صلح است و مي خواهيم در چارچو ب با منافع ملي خود با همه كشورها روابط خوبي داشته باشيم و قطعا اولويت اول ما كشورهاي اسلامي هستند.
عارف ادامه داد: اولويت هاي من در ارتباط با ساير كشورها اول با كشورهاي اسلامي و كشورهاي منطقه و رساندن این روابط به سطحی برادرانه و پس از آن ارتباط با كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد است.
وی خاطرنشان کرد: در اين فرصت كه ما رئيس اين جنبش (عدم تعهد) هستيم فرصت خوبي است كه روابط خود را با اين كشورها ترميم كنيم  بعد با ساير كشورهاي دنيا و به خصوص كشورهاي اروپايي. برخي از كشورهاي اروپايي همواره روابط خوبي با ما داشته اند كه تحت تاثير برنامه ها و طرز تفكر امريكا روابط‌مان مساله دار شده كه اميدوارم بتوانيم اين مسائل را برطرف كنيم.
عارف اظهار داشت: قبلا سياست تنش زدايي را دنبال كرديم و موفق بوديم . ما سياست  تعامل مثبت و سازنده را دنبال خواهيم كرد كه دربرگيرنده حقوق متقابل است. مي توانم بگويم سياست ما به نوعي ادامه سياست اصلاحات خواهد بود كه روابط ما با دنيا خوب شده بود اما من سعي مي كنم كه در سياست خود مزيتهاي ديگري را بگنجانم از جمله استفاده از شخصيت هاي برجسته اي كه مي توانند به عنوان رابط ، روابط ما را حسنه كنند مانند آقاي خاتمي و آقاي هاشمي رفسنجاني  .
عارف گفت: سياست راهبردي ما معمولا در شوراي عالي امنيت ملي تعيين مي شود و به تاييد مقام معظم رهبري مي رسد و همه دولت ها بايد در آن چارچوب عمل كنند.
عارف خاطرنشان کرد: سياست كلي ما در روابط با دنيا در چارچوب منافعمان است؛ ما نشان داديم اهل مذاكره هستيم اما  از حقوق و منافع ملي خود به هيچ وجه كوتاه نمي آييم؛ و هرزمان كه غرب بتواند به حقوق ما احترام بگذارد  ما آمادگي مذاكره با آنها  را داريم. بنابراين در چارچوب سياست هاي كلي و خطوط قرمز آماگي داريم با غرب و بخصوص امريكا وارد مذاكره شويم اما اين در شرايطي ممكن است كه در موضع قدرت باشيم كه بتوانيم تعامل و گفتگو كنيم نه اين كه غرب بخواهد ديدگاه خودش را به ما ديكته كند.
عارف اظهار داشت: جايگاه رئيس جمهور در قانون اساسي مشخص است . سياست خارجي به استناد اصل 110 قانون اساسي از شؤون رهبري است اما سياستهاي كلان  و راهبردي ما در شوراي عالي امنيت ملي مطرح مي شود كه رياست آن با رئيس جمهور است و اكثريت اعضاي آن از دولتي ها هستند البته طبق قانون اساسي تصميمات اين شورا بايد به تاييد مقام معظم رهبري برسد پس نقش رياست جمهوري بسيار مهم است، اما ما اعتقاد داريم كه روابط خارجي فراتر از دولت است و به بقيه سازمان ها و نهادها نيز مرتبط است .
عارف در خصوص تحریم ها گفت: تلاش ما اين است كه با برنامه ريزي دقيق اقتصادي آثار تحريم ها را به حداقل برسانيم؛ اعتقاد ما اين است كه بيشترين آثار سوء اقتصادي به دليل سوء مديريت است . ما قصد داريم نرخ رشد اقتصادي را به 8 درصد و نرخ بيكاري را يك رقمي كنيم و سالانه يك ميليون فرصت شغلي ايجادكنيم. ما در برنام توسعه سوم سالانه 800 هزار فرصت شغلي ايجاد كنيم و نشان داديم كه اين عملي است. درباره تحريم نيز مي توانيم با ايجاد روابط بهتر با ساير كشورها آثار تحريم را در وهله اول كاهش داده و در مرحله بعد براي لغو آن بكوشيم.
عارف ادامه داد: در داخل همچنان مشكلات اقتصادي وجود دارد كه بايد با افزايش سرمايه گذاري مخصوصا سرمايه داران خارج از كشور ، صنعت گردشگري با هدف جذب 20 ميليون گردشگر براي رفع موانع بكوشيم. در سطح خارجي نيز بزرگ ترين چالش ما فناوري هسته اي است كه اين مشكل بيش از آن كه فني باشد سياسي است . غرب مي داند كه جهت گيري ما براي استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي است و براي اعتماد سازي فتوا هم داديم . بايد سعي كنيم اين پروژه را در فرصت كوتاهي حل كنيم؛ و همچنین برای تحكيم روابط با كشورهاي منطقه و اسلامي و سعي براي تاثير گذاري بيشتر در مجامع بين المللي تلاش کنیم.
عارف تأکید کرد: من نمي خواهم به گذشته نگاه كنم . نگاه من به آينده است و تلاش مي كنم در اين مبارزات برنامه هاي خودم را مطرح كنم اما شاخص هاي موجود را هم بايد مورد توجه قرار داد. الان بيكاري و مسكن از مشكلات ما است. مطالبات زنان و جوانان و وضعيت مديريتي كشور نيز همين طور. سعي ما اين است كه براي بازگشت ساختارهاي قانوني به كشور تلاش كنيم.
وی گفت: تفكر من تفكر اصلاح طلبي بوده است. و بر اين باورم كه براي رسيدن به اهداف انقلاب و پيشرفت و تعالي بايد تفكرات اصلاح طلبانه را در اداره كشور پياده كنيم. من با تشكيل دولت خاتمي مسووليت پذيرفتم و بنابراين حال به عنوان يك اصلاح طلب در صحنه انتخابات حضور دارم.
عارف افزود: با سابقه بيش از سه دهه در امور اجرايي و بر اساس تحليلي كه ديگران از شخصيت من مي كنند هرجا بوده ام موفق بودم. پايگاه خوبي بين نخبگان كشور دارم و مرا مي شناسند. باتوجه به عملكرد و سابقه كاري هم در بين اصلاح طلبان پايگاه خوبي دارم و هم رفتارخوبي كه هميشه با جناح رقيب داشتم ودر مديريت هميشه از اصولگرايان استفاده كردم. در زمان رياست دانشگاه تهران همه معاونين من از قشر اصولگرا و جناح راست بوده اند و در وزارت پست نيز همين طور. از اين رو اميدوارم بخشي از آراء اصولگرايان نيز نصيب من شود.
عارف در پاسخ به این سؤال که آیا ممكن است بين وی و روحاني اجماعي صورت بگيرد اظهار داشت: با توجه به شرايط كشور اعلام كانديداتوري كردم . سوال مي شود كه چرا در سال 84 كه معاون اول بودي در صحنه حاضر نشدي بايد بگويم آن روزها تصور مي كردم با شرايطي كه كشور دارد نياز به من نيست و ترجيح دادم به فعاليت هاي علمي خودم ادامه دهم اما امروز با توجه به شرايط كشور و با توجه به سابقه خودم در مديريت كشور در صحنه هستم و انشاالله تا آخر ادامه خواهم داد.
وی درباره وجه تمايز خودش با خاتمي گفت: به طور طبيعي وقتي من  به عنوان نماينده اول انتخاب شدم اين نشانگر نزديك بودن ديدگاههاي ما بود . من قبلا 4 سال در كابينه با ايشان همكاري كرده بودم وزير ارتباطات و رئيس سازمان مديريت بودم. در شرايطي معاون اولي را پذيرفتم كه در كليت كارها و امور هماهنگي خوبي بين ما بود اما به عنوان يك واقعيت بين هردونفري  اختلاف نظر پيش مي آيد. من هرجا كه با ايشان اختلاف نظر داشتم بعد از رايزني  و رسيدن به جمع بندي با ايشان همان نظر جمع بندي شده را اعمال مي كردم. الان اختلاف برجسته و قابل ذكري نيست اما هر فردي منش و روشش متفاوت است . من در صورتي كه رئيس جمهور شوم روش اصلاحات را ادامه مي دهم ولي نارسايي هايي كه در آن بود سعي مي كنم جبران كنم.
عارف در پاسخ به این سؤال که وابسته به كدام طيف اصلاحات است و چه خطوط قرمزی دارد خاطرنشان کرد: من اين تقسيم بندي ها را قبول ندارم اما اين واقعيت است كه در هر دو طيف همیشه تندروهايي بوده اند . من هميشه از تندروي پرهيز كردم و خودم را فردي اعتدالي ميدانستم. و اعتقادم اين است كه تفكر اصلاح طلبي يك تفكر اعتدال گراست كه مي خواهد با تكيه بر هنجارهاي قانوني فعاليت كند.

پربیننده ترین خبرها