تحلیلگر ترک: اعتراضات ترکیه سیاسی شده است

تحلیلگر ترک: اعتراضات ترکیه سیاسی شده است
چهارشنبه 15 خرداد 1392 - 19:29

آنکارا (العالم)- یک تحلیل گر سیاسی ترک با اشاره به این که تظاهرات در کشورش با سرعت بسیار زیادی تبدیل به اعتراضات سیاسی شده پیش بینی کرد تظاهرات در ترکیه ادامه و گسترش یابد.

فائق بولوت روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: به نظر می رسد تظاهرات در ترکیه هرچند به صورت غیر پیوسته، ادامه و گسترش یابد همچنان که در حال حاضر علاوه بر 48 شهری که در آن اعتراضات جاری است دیروز دوشهر دیگر نیز به جمع معترضان پیوستند.
وی افزود: دو حزب اصلی یعنی حزب جامعه کرد و حزب جمهوري خواه خلق ترکيه هریک به نوبه خود برای اعلام مطالبات معترضان اقدام کردند تا دولت را در مرحله اول به پاسخگویی به این نیازها و جمع آوری نیروهای پلیس از میادین و شهرها و در مرحله بعد به مذاکره با نمایندگان معترضان وادار نمایند.
بولوت ادامه داد: برای اعتراض و برگزاری تظاهرات هیچ برنامه ریزی انجام نشده و فرماندهی واحدی هم ندارد و معارضان هنوز متفرق هستند و هدف واحدی را دنبال نمی کنند و به نظر من اهداف مردم به زودی محقق خواهد شد.
به اعتقاد این تحلیل گر سیاسی در دو روز اول تظاهرات سیاسی نبود اما با سرعت بسیار زیادی تبدیل به یک اعتراض سیاسی محض شد.
روز چهارشنبه مجموعه ای از نمایندگان معترضان ترک از دولت خواستند رئیس پلیس استانبول و آنکارا و سایر شهرهایی را که پلیس اقدام به سرکوب خشونت بار تظاهرات مردمی کردند برکنار نماید.
ایوب مومجو سخنگوی تظاهرکنندگان بعد از دیدار با بولنت آرنچ معاون نخست وزیر ترکیه و هنگام قرائت لیستی از مطالبات مردم  به خبرنگاران گفت ما خواستار برکناری روسای پلیس و مسوولان خشونت طلب هستیم.
نمایندگان معترضان که همگی از فعالان جامعه مدنی هستند لیستی از خواسته های خود را به آرنچ ارائه کردند که از جمله آنها آزادی تمام تظاهرکنندگانی که از آغاز حرکت اعتراضی بازداشت شده اند و صرف نظر از طرح جنجالی میدان تقسیم استانبول که به منزله اولین بارقه آتش تظاهرات بود.
تظاهرکنندگان همچنین خواهان عدم استفاده پلیس از گاز اشک آور و احترام به آزادی بیان در ترکیه شدند. سخنگوی معترضان تاکید کرد نحوه پاسخگویی به این خواسته ها سرنوش اعتراضات را معین خواهد کرد.
AM – 05 – 11:58

پربیننده ترین خبرها