بحران در روابط مصر - اتیوپی به جنگ نمی انجامد

بحران در روابط مصر - اتیوپی به جنگ نمی انجامد
جمعه 17 خرداد 1392 - 12:41

قاهره (العالم) - عضو فراکسیون حزب عدالت و توسعه در مجلس شورای مصر، روی آوردن به گزینه نظامی در اختلافات قاهره و آدیس آبابا به دنبال ساخت سد بر روی رود نیل را بعید دانست.

" یاسر عبدالله " در گفتگو با شبکه خبری العالم با اشاره به وجود توافق نامه 1929 درباره تقسیم آب رود نیل، گفت: در بحران به وجود آمده در روابط دو کشور به علت سد سازی آدیس آبابا در مسیر رود نیل، گزینه نظامی مطرح نیست و بحران با حاکمیت مصر ارتباط دارد نه کنترل آب.

وی با اشاره به  اینکه گزارش کمیته سه گانه فرصت مذاکرات بیشتر با اتیوپی را فراهم کرده است، افزود: این کمیته انتقادهای فراوانی را مطرح کرده و باعث خواهد شد اتیوپی در این باره تحقیقات بیشتری انجام دهد.

یاسر عبدالله خاطرنشان کرد: بحران با اتیوپی به دوره پر شدن سد براساس خواست آن کشور باز می گردد نه خود سد اخیر و مدیریت آن. زیرا پر شدن این دریاچه در طول سه سال تأثیر منفی بسیاری بر مصر خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کشورهای سرمایه گذار در این پروژه قانع شده اند که تا زمان انجام تحقیقات پیشرفته درباره موضوع امنیت سد و عدم تأثیر آن بر سهم مصر از آب نیل، سرمایه گذاری هایشان را متوقف کنند، افزود: باید مذاکرات آغاز شود و تشکیل کمیته سه جانبه نیز براساس مذاکرات، به دست آمده است؛ زیرا اتیوپی مخالف موضوع کمیته سه جانبه بود و اعلام می کرد که این سد بر مصر تأثیر نخواهد داشت.

یاسر ابو عبدالله عضو فراکسیون حزب آزادی و عدالت مصر همچنین گفت: راه حل مطرح درزمان حاضر، تعامل با اتیوپی به عنوان یک پروژه توسعه ای، بررسی کمکها به بنای این سد و در نظر گرفتن روابط دولت و مردم دو کشور است و نیازبه مذاکره پس از اطلاع از دیدگاههای طرف مقابل احساس می شود.

Swh -06-19-18

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها