بحران در روابط مصر و اتیوپی بر سر آب نیل

بحران در روابط مصر و اتیوپی بر سر آب نیل
پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 - 12:24

قاهره، العالم - نشست رئیس جمهور مصر با برخی گروه های سیاسی برای بررسی تاثیر احداث سد "النهضه" اتیوپی بر امنیت ملی مصر، با واکنش های تند مخالفان و کارشناسان آب مصر مواجه شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کارشناسان حوزه آب در مصر، نشست رئیس جمهوری و برخی گروه های سیاسی و ملی برای بررسی گزارش کمیته سه جانبه در خصوص تاثیر سد النهضه اتیوپی بر امنیت ملی مصر را بازی تمسخرآمیزی دانستند که از نابسامانی اوضاع کشور حکایت می کند.

از طرفی پخش زنده این نشست که بدون اطلاع حاضران صورت گرفت، موجب عصبانیت سیاستمداران و تاکید آنها بر ناکامی ریاست جمهوری در اداره بحران های ملی شد.

این در حالی است که ایمن علی مشاور رییس جمهور مصر، دیروز تاکید کرده بود که برای حفظ "منافع آبی" مصر، همۀ احتمالات را بررسی می کنیم. روزنامه القدس العربی امروز با اشاره به سخنان مشاور مرسی، یادداشت ستون "رأی القدس" را با این عنوان آغاز کرد: "مصر، اتیوپی را به جنگ تهدید می کند".

در همین حال، "نبیل عتریس"از اعضای ارشد حزب تجمع مصر در گفت و گو با خبرنگار شبکه العالم، نشست مرسی و گروه های سیاسی برای بررسی بحران آب با اتیوپی را بیهوده توصیف کرد و گفت: این شیوه برای ادارۀ بحرانی که برای مصری ها حیاتی و سرنوشت ساز است، باعث رسوایی مصر در دنیا شد و پخش زنده آن نیز رسوایی بزرگ تری را رقم زد.

کارشناسان حوزه آب مصر نیز ضمن ابراز ناراضاتی از نتایج این نشست، آن را راه حلی غیر منطقی توصیف کردند که ممکن است موجب بحران دیپلماتیک جدید بین مصر و اتیوپی شود. 

"مصطفى الجندي" هماهنگ کننده امور دیپلماسی مردمی کشورهای حوزه رود نیل نیز به العالم گفت: جنجال آفرینی و قدرت نمایی، کمکی به حل این بحران نمی کند و باید به راهکارهای دیپلماتیک متوسل شد.

از سوی دیگر اعضای حزب آزادی و عدالت مصر، انتقادات تند گروه های سیاسی معارض از نشست رئیس جمهور با رؤسای احزاب را محکوم و خاطرنشان کردند که این امر با خواسته های سابق آنها مبنی بر مشارکت در مسائل مربوط به امنیت ملی، تعارض دارد.

به عقیده اعضای حزب حاکم مصر، این نشست هدف مهم آنها را مبنی بر انتقال پیام خشم مردم مصر به اتیوپی که به مرز اعلام جنگ رسیده را محقق کرده است.

"فهمی عبده" عضو حزب آزادی و عدالت گفت: گروه های سیاسی اگر درک درستی از سیاست داشته باشند، باید همگام با رئیس جمهور برای احیای جایگاه مصر تلاش کنند زیرا اعراب و آفریقا تنها در اتیوپی خلاصه نمی شود.

کشمکش جدید بین ریاست جمهوری و معارضان که کارشناسان امور آب مصر نیز به آن ملحق شده اند، در حقیقت بیانگر نارضایتی شدید معارضان و کارشناسان از نحوه بررسی مسائل مربوط به امنیت ملی مصر و پخش زنده آن است اما دفتر ریاست جمهوری مصر این اقدام را مبتنی بر اصل شفاف سازی و عدم کتمان این مسائل از مردم اعلام کرده است.

Swh -06-16-06

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها