میر کاظمی: ایران بدون نفت آینده خوبی خواهد داشت

میر کاظمی: ایران بدون نفت آینده خوبی خواهد داشت
يکشنبه 2 تير 1392 - 22:30

العالم، تهران - رئیس کمیسیون انرژی مجلس منابع طبیعی و زیر ساخت های ایجاد شده در ایران را نوید دهنده آینده ای روشن برای کشورمان دانست و گفت: ایران حتی بدون تولید نفت هم مشکلی برای اداره کشور نخواهد داشت.

دکتر "مسعود میرکاظمی" رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم، درباره توانمندی های کشورمان در منابع طبیعی و انرژی گفت: ايران داراي منابع سرشار نفت، گاز و بيش از 3 هزار معدن فعال سرب، روي، مس و آلومينيوم و... است؛ ما در بسياري از محصولات كشاورزي جزو 10 كشور اول توليده كننده جهان هستيم. بيش از 10 هزار كيلومتر خط راه آهن در ایران وجود دارد و شبكه هاي گاز، آب و برق در اقصي نقاط كشور گسترش يافته و زيرساخت هاي بسيار خوبي ایجاد شده است. بنابراين ايران كشور فقيري نيست كه نتواند مشکلات را حل كند. به همین دلیل مردم توقع بيشتري از مسئولان دارند و طبيعي است با وجود اين منابع مسئولان بايد پاسخگوی نيازهاي مردم باشند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: ايران با وجود منابع و زيرساخت های موجود آينده خوبي خواهد داشت، بخصوص با وجود نيروي انساني تحصيل كرده و جوان. سالانه بيش از يك ميليون و دويست هزار نفر وارد دانشگاه مي شوند، رشد علمي در ايران يازده برابر متوسط جهاني است و همه اينها نويد بخش آينده بسيار روشني خواهد بود.

دلیل خصومت آمریکا با ایران

میرکاظمی یک دلیل خصومت آمریکا با ایران را عدم وابستگی انقلاب اسلامی به شرق و غرب و پیشرفت در مقابل همه محدودیت ها و تحریم ها دانست و گفت: اقتصاد ایران توانسته در مقابل تمامی این تحریم ها مقاومت کند. اما مشكلاتي مثل تورم و محدوديت در واردات و صادرات بر رشد توليد ما تاثير گذاشته است و برخی از اين مشكلات هم به سياست هاي داخلي كشور مربوط است كه اميدواريم با تغيير مقام اجرايي كشور بتوانيم اين مشكل را هم حل كنيم.

وی خواستار مهار تورم، نظارت بیشتر بر سیاست های پولی و توسعه روابط تجاری خارجی شد و گفت: به نظر من با روي كار آمدن آقاي روحاني با شعار اعتدال اين امر محقق خواهد شد.

بهانه هسته ای غرب

ميركاظمي افزود: عموم فعالان سياسي كشور معتقدند موضوع هسته اي بهانه است. در دوران اصلاحات فعالیت های هسته اي 3 سال تعطيل شد. اما تحريم ها بيشتر شد.اگر ايران فعالیت هسته اي را متوقف كند، غرب حقوق بشر و سپس پولشويي را مطرح مي كنند. برخي از كشورهاي منطقه حتي کشورهای مسلمان بمب اتمي دارند، اما كسي كاري با آنان ندارد، لذا موضوع مورد مناقشه ایران با غرب پرچم ايران است كه بدون اتكا به شرق و غرب، ايستاده و از منافع خود و ملتش دفاع مي كند.

ضرورت تکیه بر اقتصاد مقاومتی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس، گفت: در برنامه پنجم مقرر شده وابستگي به نفت به حداقل برسد و این موضوع ربطی به تحریم ها ندارد. اقتصاد مقاومتي که رهبر معظم انقلاب 3 سال قبل مطرح کردند مي گويد نبايد وابسته به يك كالا باشيم. حتي اگر تحريم نفتي لغو شود مايل به افزايش توليد نفت نيستيم. اميدواريم صدور نفت به صفر برسد تا بدون فروش نفت كشور را اداره كنيم.

وزیرپیشین بازرگانی و نفت ایران ضمن انتقاد از فروش نفت به ازای دلار، گفت: آمریکا دلار را بدون پشتوانه عرضه مي کند و فروش نفت به اين شكل هدردادن سرمايه نسلهاي آينده و حمايت از سياست آمريكا و اروپا است.

میرکاظمی از سیاست های برخی از کشورهای عضو اوپک انتقاد کرد و گفت: برخی از این  کشورها بیش از اینکه خود را عضو اوپک بدانند، خود را عضو گروه 20 می دانند و سیاست های اروپا و آمریکا را دنبال می کنند که این سیاست ها منافع ملی آنها را به خطر می اندازد. ایران این نوع سیاست ها را نمی پذیرد و نمی تواند برای خوشامد اروپا، 10 میلیون بشکه نفت صادر کند در حالی که 20 تا 30 سال دیگر، نسل های آینده ایرانی در صورت اجرای چنین سیاستی دچار مشکل جدی می شوند.

100 سال ذخیره نفتی داریم

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران تا 100 سال دیگر ذخیره نفتی دارد، گفت: سیاست های کلی جمهوری اسلامی ایران بر پایه عدم وابستگی به نفت استوار است. این مسئله از مدت ها قبل دنبال می شد، اما تحریم ها باعث شد که به صورت جدی تری پیگیری شود. در شرایط کنونی حتی اگر صادرات نفت کشورمان از این حدی که هست کمتر شود، باز هم اداره کشور بدون مشکل قابل پیگیری است. البته ممکن است سختی هایی هم در این راه وجود داشته باشد.

دکتر مسعود میرکاظمی با اشاره به دیدارعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ملت ایران، گفت: شعار اعتدال و میانه روی یکی از دلایل رای مردم به آقای روحانی بود. آقای روحانی اعلام کرده است که می خواهد از همه جناح ها استفاده کند و ما امیدوارم این روند تحقق پیدا کند تا از همه ظرفیت های تخصصی برای حل مشکلات کشور استفاده شود.

پربیننده ترین خبرها