پس از دو دهه تحریم خانمانسوز

عراق از فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شد

عراق از فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شد
جمعه 7 تير 1392 - 22:55

شورای امنیت سازمان ملل، با رای دادن به خروج عراق از شمولیت فصل هفتم منشور سازمان ملل، این کشور را از شمار کشورهایی که تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی به شمار می روند، خارج کرد و عراقی ها را پس از دو دهه، از بار سنگین پیامدهای قرار داشتن تحت شمولیت فصل هفتم رهایی بخشید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در پی حمله رژیم صدام به کویت در سال 1990 شورای امنیت سازمان ملل متحد این کشور را به عنوان تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی قلمداد و آن را مشمول فصل هفتم منشور سازمان ملل کرد.

با سقوط صدام در سال 2003، دولت های متوالی عراق تمام تلاش خود را برای خارج کردن این کشور از قیمومیت بین المللی به کار بستند تا بتوانند حاکمیت ملی را به این کشور برگردانند. این تلاش ها سرانجام، روز پنج شنبه به ثمر نشست و شورای امنیت به اتفاق آرا، حکم به خروج عراق از شمولیت فصل هفتم داد و دولت و ملت عراق را غرق در شادی کرد.
"نوری مالکی" نخست وزیر عراق با استقبال از این موضوع، درپیش گرفتن گزینه "مذاکره و تفاهم" برای حل معضلات منطقه به جای توسل به زور و خشونت را خواستار شد.

وی پس از خروج عراق از شمولیت فصل هفتم گفت: روز جدیدی در عراق آغاز شده است که نسیمِ آن، گرد و غبارِ محاصره و تحریم را از چهره عراقی ها خواهد زدود .
نخست وزیر عراق تاکید کرد: اختلافات مذهبی، قومیتی و سیاسی، نتیجه ای جز تشنج و بی ثباتی برای عراق ندارد. من همچنان معتقدم که برای جبران گذشته و در پیش گرفتن راهی عقلانی، مسالمت آمیز و توافقی برای حل معضلات منطقه به دور از دخالت ها و خشونت ها هنوز دیر نشده است.
خروج عراق از شمولیت فصل هفتم، هر چند طول کشید، ولی به مثابه پیروزی سیاسی و دیپلماتیک برای این کشور محسوب می شود و به دولت بغداد در حل مشکلات ناشی از جنگ افروزی های رژیم صدام کمک می کند و شاید عراق را وارد مرحله جدیدی کند و باعث شود این کشور، به عنوان کشوری دارای حاکمیت کامل و موقعیت منطقه ای مهم،  جایگاه منطقه ای و بین المللی خود را بازیابد .
"عمار الحمد" فعال سیاسی عراقی، امروز (جمعه) در گفت و گو با شبکه خبری العالم تاکید کرد: عراق، به پیروزی بزرگی دست یافته است، به ویژه که دولت، به همه تعهداتی که مانع خروج عراق از شمولیت فصل هفتم می شد، عمل کرده است.

28-11:41

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها