سقوط مرسی و بن‌بست سیاسی حماس

سقوط مرسی و بن‌بست سیاسی حماس
دوشنبه 17 تير 1392 - 23:26

به عقیدۀ نویسنده روزنامه القدس العربی، جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) با سقوط محمد مرسي و فروپاشي نفوذ اخوان المسلمين مصر اين روزها با بحران سختي روبروست.

به گزارش روز دوشنبه شبكه خبري العالم، روزنامه القدس العربی دیروز (یکشنبه) در ستون رأی القدس نوشت: ماه عسل جنبش حماس با به قدرت رسيدن اخوان المسلمين فقط يك سال دوام یافت و حتی در این مدت هم با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. اما نشانه هاي گرفتاري اين جنبش هم اکنون كاملا آشكار شده، چرا كه گذرگاه رفح تنها گذرگاه براي دوميليون نفر از مردم غزه براي چهارمين روز بسته شده است.

اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب فلسطین (دولت منتخب حماس) درسخنراني روز جمعه خود در نوار غزه اظهار داشت كه از واقعيتهاي جديد مصر نگران نيست، اما واقعيت خلاف اين امررا نشان مي دهد، چرا كه جنبش حماس پس از انقلاب مصر روابطي ويژه با اين كشور داشت زيرا اين انقلاب منجر به سقوط حسني مبارك رييس جمهور اسبق شده بود، رييس جمهوري كه با حماس به عنوان يك پديده امنيتي برخورد مي كرد و با ديدار با هريك از مسوولان آن از جمله خالد مشعل رييس دفتر سياسي اش مخالفت مي كرد.

هواداران جنبش حماس در نوار غزه با پيروزي محمد مرسي تا صبح پايكوبي كردند زيرا گمان مي كردند كه اين پيروزي منجر به رفع محاصره خفقان آور رژیم صهیونیستی عليه نوار غزه خواهد شد اما اين شادي دوام نيافت و با برکناری و بازداشت مرسي، افسردگي جاي آن را گرفت.

نخستين اشتباه راهبردي جنبش حماس اين بود كه همه نگاهش را معطوف به اخوان المسلمين مصر كرد و با هم پيمانان قديمي خود در دمشق و تهران و حزب الله كاملا قطع رابطه كرد. اين ريسك ناشي از باور آنها بود مبني بر اينكه مرسي و حكومت اخوان المسلمين حداقل چهار سال در قدرت خواهند ماند، اما اين اتفاق رخ نداد. اشتباه دوم آنها پيش بيني نادرست از قدرت نظام سوريه و احتمال سقوط آن در مدت زمان كوتاه بود كه اين امر نيز صورت نگرفت.

اينك علاوه بر سقوط هم پيمان راهبردي جنبش حماس يعني دولت محمد مرسي، برخي كشورهاي مهم حاشیه خليج فارس مانند عربستان و امارات و نيز بحرين و در سطح كمتري كويت از نخستين طرفهايي بودند كه از قدرت گرفتن ارتش در مصر استقبال كردند و به عدلي منصور رييس جمهور موقت مصر تبريك و تهنیت گفتند.

مشکل ديگر نيز آن است كه تنفر حكومت جديد مصر از جنبش حماس به دليل هم پيماني راهبردي آن با جنبش اخوان المسلمين مصر و در نظر گرفتن آن به عنوان ادامه اخوان المسلمين در فلسطين، ممكن است همه مردم نوار غزه و شايد فلسطينيهاي مقيم كشورهاي مختلف عربي و جهان را نيز فراگيرد به گونه اي كه اينك اين مساله به صورت اتخاذ برخي تدابير و در راس آنها بستن گذرگاه رفح در حال اجرايي شدن در مصر است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها