نگاه اسرائیل به گزینه های حماس پس از سقوط مرسی

نگاه اسرائیل به گزینه های حماس پس از سقوط مرسی
چهارشنبه 19 تير 1392 - 16:38

رژیم صهیونیستی با هدف بهره برداری از شرایط کنونی حاکم بر مصر، برای تحت فشار گذاشتن جنبش حماس را در دستور کار قرار داده و در این راستا تلاش می کند که محمد مرسی رئیس جمهور معزول مصر را بزرگ ترین هم پیمان جنبش حماس وانمود کند.

شبکه خبری العالم در برنامه " العین الاسرائیلیه " به پخش گفت و گوی کارشناسان اسرائیلی با شبکه 2 تلویزیون اسرائیل پرداخت.

" ایهود یعری " کارشناس سیاسی اسرائیلی درباره ارزیابی مجری برنامه از رویکرد حماس در شرایطی که به ادعای برخی، بزرگ ترین حامی خود یعنی اخوان المسلمین مصر را از دست داده است، اظهار داشت: جنبش حماس در غزه را باید فرزند اخوان المسلمین مصر دانست، همان طور که جنبش حماس در کرانه باختری فرزند اخوان المسلمین اردن است. در حال حاضر این دو گروه، درگیر تنش داخلی شدیدی هستند. در یک سوی این درگیری، شاخه نظامی جنبش حماس است که محمود الزهار آن ها را همراهی می کند و در یک سوی دیگر بقیه اعضای جنبش هستند. اختلاف دو گروه بر سر پاسخ به این سئوال است که در شرایط کنونی مصر، حماس چه باید بکند.

وی افزود: برخی از اعضای جنبش حماس این سئوال را مطرح می کنند که آیا باید در خصوص مساله سوریه، گفت و گو با ایران و حزب الله را از سر بگیرند یا باید به همراهی با خط دشمنان بشار اسد ادامه دهند؟
یعری تاکید کرد: آن ها می فهمند که دوست خود را در قاهره از دست داده اند.

یعری همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا جنبش حماس به منظور ازسرگیری روابط با ایران، عملیات نظامی بر ضد رژیم صهیونیستی را از سر خواهد گرفت، گفت: تشخیص، آن چه در سر مسئولان حماس می گذرد، دشوار است. به طور کلی حماس، هواپیمایی دوموتوره است که یک موتور آن را مصر تشکیل می دهد و دیگری ایران. در حال حاضر جنبش حماس، با یک موتور پرواز می کند زیرا در قبال حزب و سوریه، مواضعی مغایر با مواضع ایران اتخاذ کرده است.

وی افزود: در عین حال، کسانی که حمایت از جنبش حماس را در دستور کار قرار داده اند نیز به شدت به حمایت از آنان مشغولند. به عنوان مثال قرضاوی از قطر به نام حماس و اخوان المسلمین بر ضد شیعیان و حزب الله موضع گیری می کند. در این میان اتفاقاتی که در مصر افتاد، به مثابه از دست رفتن یکی از دو عصای راهبردی جنبش حماس است. در هر صورت حماس، پیش از این نیز ثابت کرده است که از ابتکار عمل بالایی برخوردار است و جنبشی که ده ها هزار موشک در اختیار دارد، اگر در تنگنا قرار بگیرد، خطرناک می شود به همین سبب باید در قبال آن احتیاط پیشه کرد.

" نسیب حطیط " نویسنده و تحلیل گر سیاسی لبنانی در این خصوص به شبکه خبری العالم گفت: در واقع کارشناس اسرائیلی، در قبال واکنشی که جنبش حماس نشان خواهد داد، مبالغه کرده است. می دانیم که جنبش حماس، در مرحله ای سرنوشت ساز از تاریخ این جنبش به سر می برد، زیرا از محور مقاومت و ایستادگی خارج شد و به محور مصر – ترکیه – قطر پیوست و " اسماعیل هنیه " جنبش حماس را شاخه جهادی اخوان المسلمین اعلام کرد. بنابراین با سقوط اخوان المسلمین، شاخه جهادی آنان نیز دچار فلج و ایستایی خواهد شد.

وی افزود: آن چه نگرانی اسرائیل را سبب می شود این است که شماری از اعضای مقاومت این جنبش و همچنین شماری از اعضای دفتر سیاسی آن بر این باورند که باید مساله فلسطین را تقویت کرد و از گرفتار شدن در عرصه های عربی خودداری کنند و به حامیان سابق خود در ایران، سوریه و مقاومت پشت نکنند. بنابراین انتظار می رود که این جنبش نیز مانند اخوان المسلمین به بازیابی آرام خود مشغول شود و در این راستا راه از سرگیری روابط با ایران و حزب الله را هموار کند.


26

پربیننده ترین خبرها