دخالت عربستان و امارات در عزل مرسي،

هزینۀ سرنگونی دولت اخوان را چه کسی تأمین کرد؟

هزینۀ سرنگونی دولت اخوان را چه کسی تأمین کرد؟
چهارشنبه 19 تير 1392 - 22:12

كارشناس سياسي و حقوقي مصر با متهم كردن عربستان و امارات به دخالت در بركناري محمد مرسي، رييس جمهوري مصر، تشكيل دولت جديد به نخست وزيري حازم الببلاوي وزير دارايي اسبق را در حل بحران موجود در مصر بي تاثير ارزيابي كرد.

منصور عبدالغفار روز چهارشنبه در گفت وگو با شبكه العالم تصريح كرد: تشكيل حكومت توسط الببلاوي نه تنها كمكي به حل بحران نخواهد كرد بلكه ممكن است عامل تشديد بحران شود.

عبدالغفار افزود: تشكيل دولت راه برون رفت از اوضاع كنوني نيست بلكه ابتدا اين زخم چركين بايد بهبود يابد و بعد همگان بنشينند و درباره تشكيل يك دولت تكنوكرات يا ائتلافي مذاكره كنند.

كارشناس مصري خاطرنشان كرد از بين بردن حالت خفقان در جامعه مهمتر از هرچيز ديگري حتي تشكيل دولت است.

وي گفت: حمايت مالي كشورهاي عربستان و امارات از نظام جديد مصر ناديده گرفتن اراده مجموعه بزرگي از ملت مصر است كه مي خواهند اين نظام در وهله اول مشروعيت خود را به دست بياورد و براي ماندن يا نماندنش از مردم همه پرسي انجام شود.

عبدالغفار اين روند را نقشه اي از پيش طراحي شده خواند و بااشاره به اخباري كه درباره تحريك ارتش از سوي عربستان و امارات براي بركناري مرسي منتشر شده، افزود: مشخص شده است که اين كشورها در اين مساله نقش داشته اند.

دولت امارات روز گذشته اعلام کرد که تصمیم دارد سه میلیارد دلار به مصر کمک نقدی کند. دولت عربستان هم روز گذشته برای پرداخت کمک 5 میلیارد دلاری به مصر به صورت نقدی و نفتی اعلام آمادگی کرد. کویت هم امروز (چهارشنبه) از کمک 4 میلیارد دلاری خود به دولت مصر خبر داد.

سه کشور کویت، عربستان سعودی و امارات از جمله کشورهایی بودند که به سرعت از تغییرات اخیر مصر استقبال کردند و اکنون به فاصله چند روز از سقوط مرسی، آمادگی خود را برای اعطای کمک های میلیاردی به دولت مصر اعلام می کنند، در حالی که چه بسا اگر بخشی از این همکاری را در گذشته انجام می دادند، اوضاع مصر هرگز چنین روزهایی را شاهد نمی بود.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها