فاینانشیال تایمز:

آمریکا در مصر چهره دوگانه ای به نمایش گذاشت

آمریکا در مصر چهره دوگانه ای به نمایش گذاشت
سه شنبه 18 تير 1392 - 13:58

العالم - آمريكا در مصر چهره اي دو وجهي دارد و هواداران و مخالفان محمد مرسی، واشنگتن را صحنه گردان تمام حوادث كشورشان مي دانند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، هوداران محمد مرسی رئيس جمهور معزول مصر معتقدند واشنگتن به نظاميان براي به دست گرفتن قدرت و خلع مرسی چراغ سبز نشان داده بود و مخالفان مرسي، واشنگتن را متهم می کنند که حمایت هایش از اخوان المسلمین باعث تقویت رویکرد دیکتاتوری این گروه در عرصه سیاسی مصر شده است.

فعالان مصری در شبكه هاي اجتماعي باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا را سردمدار تروريسم توصيف كرده اند. از سوی دیگر برخی می گویند واشنگتن به اندازه كافي در امور مصر دخالت نمي كند و در نتيجه نفوذ خود در خاور ميانه را از دست مي دهد.

به اعتقاد نویسنده فاینانشیال تایمز، آمريكا به هرحال در مصر صاحب نفوذ خواهد بود و مي تواند از تاثير گذاري خود برای خارج کردن این کشور از بحران استفاده كند. اين نفوذ در رابطه آمریکا با ارتش مصر به وضوح قابل مشاهده است و همچنین آمریکایی ها می توانند از وام صندوق بين المللي پول به دولت آتی مصر حمایت کنند.

اما نکته اینجاست که طبق قانون اساسی آمریکا، این کشور نمی تواند به کشورهایی که با کودتا اداره می شوند، کمک کند.

در این حال تعدادي از اعضاي كنگره آمریکا از جمله سناتور جمهوری خواه «جان مك كين» خواستار توقف موقت كمك به مصر شده اند و ممكن است کشتار هواداران مرسی در مقابل ساختمان گارد ریاست جمهوری باعث جلب حمایت ها از ایده مک کین شود. به هر حال شمار زیادی از اعضاي كنگره همچنن بر ضرورت رابطه با مصر تاکید دارند.

فاينشنال تايمز مي نويسد: دولت آمريكا به زودی فهرستی از مطالبات خويش را به نظاميان مصر ارائه خواهد داد و در صورت اجراي این فرامين، كمك هاي آمريكا به مصر از سر گرفته خواهد شد.

برگزاری هرچه سريع تر انتخابات، توقف بازداشت هاي سياسي، نقض آزادی رسانه ها و شرکت دادن اخوان المسلمين در فرايند سياسي مصر از جمله این درخواست ها است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها