بحران در روابط ترکیه با مصر و امارات

بحران در روابط ترکیه با مصر و امارات
جمعه 28 تير 1392 - 22:59

العالم - با تكذيب ادعاي نخست وزیر ترکیه مبني بر خودداری از گفتگوي تلفني با محمد البرادعی معاون روابط خارجی رئيس جمهور موقت و وزير خارجه مصر، روابط آنكارا - قاهره بيش از پيش تيره شده و امارات نیز از توقف تمامی سرمایه گذاری های این کشور در ترکیه خبر داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، در پی تكذيب اظهارات نخست وزير تركيه از سوی رئيس جمهور موقت مصر، بحران بر روابط آنکارا-قاهره سایه افکنده است.

رجب طيب اردوغان در يك ضيافت افطار ادعا كرده بود که درخواست محمد البرادعي معاون روابط خارجي رئيس جمهور جديد مصر را براي گفتگوي تلفني رد كرده است، به اين دليل كه "وي را نماينده قانوني مردم مصر نمي داند".

اما «احمد المسلماني» مشاور رسانه اي رئيس جمهور مصر تاكيد كرد که هيچ گونه تماس تلفنی از دفتر رئيس جمهور با تركيه برقرار نشده و هرگونه ادعا در اين مورد، دروغ و بي اساس است.

اردوغان در سخنان خود، با اشاره به تصميم ارتش مصر براي بركناري محمد مرسي رئيس جمهور سابق مصر درپي تظاهرات گسترده در كل كشور و مطالبه بركناري مرسي ادعا كرد كه خطاب به البرادعي گفته است: "توچه كسي هستي كه من با تو صحبت كنم؟ تو را مردم انتخاب نكرده اند و گماشته سران كودتا هستي".

نخست وزير تركيه در ادامه اظهارات خود - كه خبرگزاري "سي سي ان" ترك بخش هایی از آن را در سايت خود منتشر كرده است- گفت:" آنها حرفهاي من را خوش نمي دارند و دلخور شده اند. مي گويند بعضي از سخنان و پيش بيني ها به دليل عدم شناخت كافي از اوضاع مطرح شده است و مي توانيم آن را از طريق مكالمه تلفني حل كنيم."

این در حالی است که رئيس جمهور و وزير خارجه مصر روز سه شنبه از اظهارات مسئولان تركيه درباره اوضاع مصر به شدت انتقاد كرده بودند.

احمد المسلماني در اين رابطه گفته بود: اظهارات تركيه نامناسب و دخالت در امور داخلي مصر است و آنكارا بايد به اراده ملت مصر احترام بگذارد.

از سوي ديگر «بدر عبدالعاطي» سخنگوي رسمي وزارت خارجه مصر نيز با هشدار درباره تكرار چنين اظهاراتي، آن را دخالت آشكار در امور داخلي مصر ارزيابي كرد.

روزنامه «توديز زمان» از طرفداران حزب حاكم تركيه قبلا به نقل از اردوغان نوشته بود: نخست وزير تركيه محمد مرسي را رئيس جمهور قانوني مصر مي داند، زيرا او منتخب ملت است و عزل مرسي برخلاف موازين دموكراسي است.

در همین حال، دولت امارات نيز اعلام كرد به منظور همبستگي با اراده ملت مصر و رد دخالت در امور داخلي آن به زودي تمام سرمايه هاي خود را از تركيه خارج خواهد كرد و تمام فعاليت هاي صنعتي خود را نيز تا زمان نامشخص در اين كشور متوقف خواهد كرد.

 اقدام دولت امارات در پي اقدام تركيه براي همبستگي با اخوان در متوقف كردن تعاملات با بندرهاي مصري در انتقال محموله هاي صادرات صورت گرفت. اين تصميم در صفحه رسمي وزارت كشور امارات در يكي از شبكه هاي ارتباط اجتماعي اعلام شده است.

در مقابل «هشام رامز» رئيس بانك مركزي مصر از دريافت كمك 3 ميليارد دلاري امارات به بانك مركزي مصرخبر داد كه يك ميليارد آن به منظور جبران كسري بودجه و 2 ميلياردهم وديعه بدون سود پنج ساله خواهد بود.

به نظر می رسد که تركيه در پی از دست دادن دوستاني مانند ايران، عراق، سوريه و لبنان؛ هم اكنون رابطه دوستانه با مصر و امارات را هم از دست داده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها