ارتش آمریکا: دخالت نظامی در سوریه خطرناک است

ارتش آمریکا: دخالت نظامی در سوریه خطرناک است
سه شنبه 1 مرداد 1392 - 16:38

رئیس ستاد ارتش آمریکا هشدار داد، گزینه دخالت نظامی در سوریه خطرات بزرگی رابه دنبال دارد و میلیاردها دلار برای آمریکا هزینه خواهد داشت.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، ژنرال "مارتین دمپسی" در نامه‌ای به مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به فشارهای "جان مکین" و "کارل لیوین" نمایندگان جمهوری خواه برای تسلیح هرچه بیشتر گروه‌های مسلح از سوی دولت آمریکا و دخالت نظامی هرچه بیشتر در سوریه، نوشت: در صورتیکه اکنون هر اقدامی در این زمینه اتخاذ کنیم باید منتظر پیامدهای آتی آن باشیم.
دمپسی در این نامه سه صفحه‌ای گزینه‌های پیش روی پنتاگون و پیامدهای آن را شرح داده است. گزینه هایی مانند آموزش مخالفان یا حملات هوایی محدود یا ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا مناطق امن.
دمپسی در این نامه تأکید کرده است: همه این گزینه ها موجب توسعه و گسترش مأموریت ما می شود .. با نگاهی به 10 سال گذشته به سادگی دریافتیم که نمی توان فقط به توازن قدرتهای نظامی بدون توجه به پیامدهای آتی آن توجه کرد؛ به ویژه آن‌که سرنگونی هر نظام یا دولت موجب تشدید قدرت گروه‌های افراطی خواهد شد.
وی اظهار داشت: گزینه ایجاد منطقه پرواز ممنوع که مکین خواستار آن است، نیازمند استقرار صدها هواپیما در خشکی و دریا و حمایت اطلاعاتی و الکترونیکی و نصب سامانه‌هایی برای سوخت رسانی و ارتباطات است .. همه این اقدامات فقط در آغاز حدود 500 میلیون دلار برای آمریکا هزینه خواهد داشت؛ یعنی ماهانه حدود یک میلیارد دلار.
دمپسی تأکید کرد: خطرات دیگر مربوط به احتمال ناپدید شدن هواپیماهای آمریکایی و عملیات نظامی اجباری برای بازگرداندن خلبانان است .. التبه تأثیر ایجاد چنین منطقه‌ای بسیار بزرگ نخواهد بود به ویژه آنکه سوریه در عملیات خود بیشتر بر نیروهای زمینی تکیه دارد.
ژنرال دمپسی خاطرنشان کرد: تلاش برای ایجاد مناطق امن نزدیک مرزهای ترکیه یا اردن هم نیازمند استقرار هزاران سرباز آمریکایی است که ماهانه حدود یک میلیارد دلار برای آمریکا هزینه خواهد داشت و حتی آموزش مخالفان مسلح نیز سالانه 500 میلیون دلار برای آمریکا هزینه در بر دارد.
"آدم چف" از نمایندگان دموکرات و عضو کمیسیون ارتباطات نیز با اعلام مخالفت شدید خود با فشارهای مکین برای تسلیح مخالفان سوریه، با هشدار درباره پیامدهای "غرق شدن آمریکا در حوادث سوریه" تأکید کرد: باید انتظار داشته باشیم که مقادیری از سلاح به دست کسانی می رسد که از آن به ضرر ما استفاده می کنند.
با وجود همه این مخالفت ها وهشدارها "مایک راجرز" رئیس کمیسیون ارتباطات مجلس نمایندگان آمریکا دیروز اعلام کرد که باراک اوباما همچنان برای اجرای طرح تسلیح مخالفان سوریه مصمم است.

پربیننده ترین خبرها