قرضاوی: توجه به فراخوان سیسی حرام است

قرضاوی: توجه به فراخوان سیسی حرام است
پنج‌شنبه 3 مرداد 1392 - 18:10

اتحاديه جهاني علماي مسلمان به رياست يوسف قرضاوي، پاسخ به دعوت ژنرال عبدالفتاح سيسي براي تظاهرات در روز جمعه به منظور مقابله با "تروريسم" را حرام اعلام كرد.

به گزارش شبكه خبري العالم، اتحاديه جهاني علماي مسلمان چهارشنبه شب از مقر خود در دوحه بيانيه اي در تحریم پاسخ به فراخوان سیسی و دعوت به جنگ داخلي و يا فتنه انگيزي و حمايت از خشونت صادر كرد.

عبدالفتاح سيسي در سخنراني روز چهارشنبه خود تاكيد كرده بود كه "بايد همه مصريهاي شريف با آمدن به خيابانها در روز جمعه، اجازه مقابله با خشونت و تروريسم را به من بدهند."

اين درحالي است كه پس از سه هفته از اقدام ارتش به عزل محمد مرسي، تنش ها همچنان در مصر ادامه دارد و نگراني ها درباره تشدید تنشها و خشونتها در مصر بر اثر اين درخواست سيسي افزایش یافته است.

گروه اخوان المسلمين نيز در بيانيه اي خواستار برگزاري تظاهرات در روز جمعه شد و درخواست سيسي را به مثابه جنگي داخلي عنوان كرد. هرچند طرفداران اخوان از امروز (پنجشنبه) به میدان آمده اند.

بيانيه اتحاديه جهاني علماي مسلمان از همه مصري ها، اعم از احزاب و ارتش و پليس خواست تا امنيت كشور را حفظ كرده و از هر اقدامی كه منجر به جنگي داخلي مي شود، جلوگيري كنند.

در اين بيانيه آمده است: "همه جهانيان از بيانيه ژنرال سيسي براي دعوت از ملت مصر براي آمدن به خيابانها به منظور حمايت از كودتا و مقابله با خشونت و تروريسم، غافلگير شدند، تحليگران از اين بيانيه اين گونه برداشت كردند كه اين دعوت براي حمايت از خشونت و توجيه كردن اقدام ارتش در استفاده از خشونت عليه تظاهركنندگان است".

اتحاديه جهاني علماي مسلمان در بيانيه خود تصريح كرده است كه "دعوت سيسي منجر به جنگ داخلي خواهد شد در حالي كه تظاهركنندگان توانستند در يك ماه گذشته مسالمت جويي خود را در مقابل قتل و تروريسم حفظ كنند".

اين بيانيه همه مصريها را به "خردورزي براي  پشت سرگذاشتن بحران، اولويت دادن به منافع عالي مصر، حفظ مسالمت جويي در تظاهرات و صبر و تحمل تحت هر شرايطي" دعوت می کند.

اتحاديه جهاني علماي مسلمان در پايان از همه كشورهاي عربي و اسلامي و شخصيت هاي دوستدار صلح و دموكراسي خواست تا ابتكاري فوري براي رفع اين بحران خطرناك كه نه تنها امنيت مصر بلكه امنيت جهان عرب و اسلام را در معرض خطر قرار داده است، مطرح كنند.

اين اتحاديه همچنين با ابراز تعجب از اينكه اين بيانيه از سوي عبدالفتاح سيسي وزير دفاع كشور - و نه رييس جمهور موقت و يا نخست وزير- صادر شده است، تاكيد كرد كه اين بيانيه به جهانيان ثابت كرد كه حوادث مصر، كودتايي واقعي است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها