افزایش تولید نفت آمریکا و تاثیر آن بر صادرات نفت عربستان

افزایش تولید نفت آمریکا و تاثیر آن بر صادرات نفت عربستان
سه شنبه 8 مرداد 1392 - 09:50

ولید بن طلال شاهزاده سعودی در پیام هایی به مقامات سعودی که یکشنبه در توییتر منتشر شد هشدار داد تقاضای نفت خام در حال کاهش مداوم است که این مساله ممکن است بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی گذارد.

وی در یکی از پیام های خود خطاب به علی النعیمی وزیر نفت عربستان نوشت:«وابستگی جهانی به نفت اوپک و به صورت مشخص تولید عربستان سعودی در حال کاهش قابل توجه و مداوم است.»
بن طلال افزود علاوه بر این عربستان سعودی اکنون پایین تر از ظرفیت خود تولید می کند و طرح رساندن این ظرفیت به 15 میلیون بشکه در روز عملی نخواهد شد.
وی توسعه گاز شیست (Schist Gas) به ویژه در آمریکا را تهدیدی برای اقتصاد عربستان توصیف کرد.
این شاهزاده سعودی درباره خطر ادامه وابستگی تقریبا کامل عربستان که به گفته وی 92 درصد از درآمدهای بودجه کنونی دولت آن از نفت تامین می شود، هشدار داد.
وی «اجرای فوری راهبردی جدیدی برای تنوع بخشیدن به منابع درآمدی این کشور » را توصیه کرد.
ولید بن طلال در این شرایط پیشنهاد کرد انرژی هسته ای و انرژی های تجدید پذیر از جمله انرژی خورشیدی در عربستان برای کاهش هرچه سریعتر مصرف داخلی نفت خام توسعه یابد .
این شاهزاده سعودی در پیام دیگری خطاب به ابراهیم عاصف وزیر دارایی عربستان از او خواست تا پادشاهی عربستان صندوقی ارزی داشته باشد تا بر ذخایر ارزی این کشور که به گفته وی اکنون حدود 676 میلیارد دلار برآورد می شود، مدیریت بهتری شود.
این میلیاردر سعودی که پیام هایی نیز به ملک عبدالله و سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی ارسال کرد به امور داخلی کشور خود بسیار علاقه مند است.
وی ماه آوریل برگزاری انتخابات حتی جزئی مجلس شورا و گسترش اختیارات این نهاد مشورتی را درخواست کرده بود.
شاهزاده ولید که یکی از ثروتمندترین افراد جهان است مالکیت شرکت کینگدام هولدینگ را برعهده دارد؛ 95 درصد از سهام این شرکت در اختیار او است.
روزنامه فایننشیال تایمز این هشدار ولید بن طلال را در صفحه اول خود منتشر کرد و نوشت: ملیاردر سعودی هشدار داد است که تولید نفت آمریکا از شیل های نفتی (shale oil) تهدیدی برای نفت عربستان به شمار می رود.
شیل نفتی به هر صخره رسوبی که شامل مواد جامد قیری مانند است گفته می شود که به آنها کروژن (Kerogen) نیز گفته می شود. به نفت خام غیرمتعارفی که از این شیل های نفتی با کمک انحلال حرارتی، پیرولیز و یا هیدروژن دهی استخراج می گردد اصطلاحاً نفت شیل (Shale Oil) یا نفت کروژن گفته می شود. شیل نفتی به میزان کافی حاوی نفت است و می تواند بدون هیچ فرآیند اضافه ای بسوزد.
روزنامه فایننشیال تایمز افزود: هشدار این شاهزاده سعودی درخصوص اینکه اقتصاد کشورش که به طور کلی متکی به تولید نفت است در رقابت با انقلاب تولید نفت از شیل های نفتی آمریکا تهدید می شود، باعث اختلاف وی با وزارت نفت عربستان و برخی مسئولان سازمان کشورهای تولیدکننده نفت "اوپک" شده است.
این روزنامه نوشت: ولید بن طلال در پیام سرگشاده خود به علی النعیمی وزیر نفت سعودی گفت که دولت عربستان باید در طرح های تنوع بخشیدن به منابع اقتصادی خود شتاب کند.
به نوشته فایننشیال تایمز، ولید بن طلال یک نسخه از پیامش را برای عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی و مسئولان دیگر فرستاد و در آن هشدار دارد که کشور عربستان به علت تکیه تقریبا کلی به نفت با خطر مواجه است.
این روزنامه نوشت: وزارت نفت سعودی از اظهار نظر درباره این نامه خودداری کرده است اما به نظر می رسد که باوجود کاهش واردات آمریکا از کشورهای اوپک در سال گذشته که به پایین ترین میزان خود از 15 سال پیش رسید، مسئولان اوپک خطر تولید افزایش تولید نفت در آمریکای شمالی را کم اهمیت نشان دادند.
به نوشته فایننشیال تایمز، با وجود این کاهش واردات نفت آمریکا، سازمان اوپک معتقد است که با صدور 1.26 تریلون دلار صادرات نفت در سال گذشته رکورد زده است اما با این حال این سازمان پیش بینی کرده است که تقاضا برای نفت خام اوپک در پنج سال آینده کاهش خواهد یافت.
ولید به طلال در نامه اش نوشت که جهان به طور پیوسته درحال کاستن از تکیه به نفت اوپک از جمله نفت عربستان است.
درمقابل علی النعیمی وزیر نفت سعودی در سخنانش در واشنگتن از افزایش تولید نفت آمریکا استقبال کرد و آن را عامل ثبات در زمینه تاثیرش بر قیمت های جهانی نفت دانست اما ولید بن طلال گفت: خطری حتمی در افزایش تولید گاز از صفحه های صخره ای در آمریکا شمالی وجود دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها