دلایل و پیامدهای سفر امیر جدید قطر به ریاض

دلایل و پیامدهای سفر امیر جدید قطر به ریاض
جمعه 11 مرداد 1392 - 16:44

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر جدید قطر قرار است امروز در اولین سفر خارجیاش به عربستان سفر کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در این سفر که مشخص نیست طی آن امیر جدید قطر با پادشاه بیمار و کهنسال عربستان دیدار خواهد کرد یا نه، مهمترین مسایل منطقه‌ای و روابط دو جانبه به خصوص پرونده سوریه، پول واحد شورای همکاری و مساله مصر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
در این میان خبرگزاری رسمی عربستان، واس گزارش داده است که تمیم بن حمد آل ثانی در سفرش به این کشور با ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دیدار کرده و فرایض حج عمره را به جا خواهد آورد.
انتخاب تمیم به عنوان امیر جدید قطر و برکناری حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر امورخارجه سابق از سمت خود، باعث شد تا روابط ریاض و دوحه به مسیر عادی‌تری وارد شود به ویژه آنکه امیر جدید روابط بهتری با عربستان دارد و اصولاً به فکر ماجراجویی‌های قدیمی پدر و عموزاده‌اش نیست.
در این میان یکی از موارد اختلافی میان قطر و عربستان، مساله سوریه است، در حالی که ریاض با نفوذ در ائتلاف ملی مخالفان سوری، یکی از افراد نزدیک به خود را به عنوان رئیس آن انتخاب کرده و از طریق وی اعلام کرده که می‌خواهد وارد مرحله سیاسی و مذاکرات ژنو2 جهت پایان دادن به بحران جاری در این کشور شود، به نظر می‌رسد که دوحه چندان از این مساله راضی نیست و سهم خود را از درگیری‌های سوریه و سرمایه‌ای که در این کشور بر باد داده است می‌خواهد.

برخی از کارشناسان می گویند عربستان به شدت از عوض شدن کادر رهبری در قطر خوشحال است و این رویداد را به فرصتی تاریخی و بادآورده برای خود جهت تقویت نفوذ منطقه ایش ارزیابی می کند و فعال شدن این کشور در پرونده های مهم منطقه مانند سوریه، فلسطین و مصر ناشی از همین مسال است، چرا که رقیب کوچک اما دست و دلباز قطری، امروز دیگر هوس گذشته را ندارد و می خواهد در حد و اندازه خود به عنوان یک کشور منطقه ای به ایفای نقش بپردازد و بزرگ تری عربستان را هم به خوبی درک کرده است.
شروع کار دیپلماتیک امیر جدید قطر از عربستان، به باور بسیاری از کارشناسان مساله‌ای مهم و تاثیرگذار می‌تواند باشد، هر چند هنوز هم قطری‌ها برخی اختلافات قدیمی با سعودی‌ها را داشته و دارند و اینگونه سفرها نمی‌تواند باعث عالی‌ شدن روابط دو کشور شود، اختلافات مرزی و همچنین نفوذ دوحه در میان برخی از جریان‌های اسلام‌گرای معتدل سعودی از جمله این مسایل است که در میز مذاکرات دو طرف باقی خواهد ماند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها