قبایل یمنی: عربستان اراضی اشغالی را بازگرداند

قبایل یمنی: عربستان اراضی اشغالی را بازگرداند
سه شنبه 22 مرداد 1392 - 12:25

رهبر یک قبیله یمنی تأکید کرد که "قبایل ذو حسین" در مرزهای آن کشور با عربستان، از تکمیل دیوار مرزی توسط دولت ریاض جلوگیری خواهند کرد و خواستار بازگرداندن "اراضی اشغالی کشورشان" از سوی عربستان شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "شیخ حسین ناصر ابوهدره" رئیس "ائتلاف قبایل بکیل" گفت: قبایل یمنی، تصویب کردند تا تیم های مرزبانی با هدف رصد کردن اقدامات جدید عربستان در مناطق "الیتمه" و "العناب" استقرار یابند.
وی با بیان اینکه دولت عربستان بر بنای دیوار حائل در مرز دو کشور اصرار دارد و به تازگی شرکت پیمانکار بنای این دیوار را تغییر داده است، گفت: نیروهای قبایل به دولت عربستان اجازه نخواهند داد تا در دیوار حائل یا منطقه مشترک هیچ گونه پیشرفتی به وجود بیاورد و برنامه ای برای تعامل با تحولات جدید دارند و "از سرزمین شان دفاع خواهند کرد و بخش های غصب شده آن را بازپس خواهند گرفت."
ابوهدره گفت: سه پیام برای سفیر عربستان در یمن، دولت وحدت ملی یمن و گارد مرزبانی عربستان برای تسریع در تخریب کامل ساخت و سازهای اخیر در منطقه ارسال شده است.
یادآور می شود قبایل "ذو حسین" در شهر "خب الشعف" در استان "الجوف" در ماه مبارک رمضان نشست هایی برگزار کردند که در نتیجه آن نیرویی موسوم به "جنبش صحرا" با هدف "بازپس گیری مرزهای اشغالی از سوی عربستان" تشکیل شد.
به گزارش روزنامه العرب چاپ لندن، عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور کنونی یمن تلاش می کنند با هدف به نتیجه رسیدن دوره انتقالی، روابط خود با عربستان را حفظ نماید.
یادآور می شود دولت عربستان از دو سال پیش به طور یک جانبه اقدام به کشیدن دیوار حائل در مرزهای جنوبی خود با یمن کرده و هدف از آن را جلوگیری از ورود غیرقانونی افراد به آن کشور اعلام کرده است. اما قبایل یمنی در ماه مارس گذشته مانع تکمیل این دیوار شدند.
دولت عربستان، برای آنچه که مبارزه با ورود غیر قانونی نیروی کار کشورهای دیگر به ویژه یمن می خواند، تمهیدات ویژه ای اتخاذ کرده که از آن جمله می توان به ایجاد دیوار حائل در مرز با این کشور اشاره کرد.
از دلایل نگرانی ریاض، نسبت به مرزهایش با یمن می توان به حضور شیعیان حوثی در شمال یمن و نزدیکی با مرزهای عربستان اشاره کرد.
عربستان و یمن دو هزار کیلومتر مرز مشترک دارند که در شش دهه گذشته همواره صحنه اختلاف دو کشور بوده است تا اینکه یک توافق نامه مرزی در سال 2000 میان صنعا و ریاض امضا گردید.

گفتنی است عربستان چند سال پیش درگیری شدیدی با جریان الحوثی در مرزهای اشغالی با یمن داشت که باعث آبرو ریزی بزرگی برای ارتش این کشور شد و شکست تلخی را برای نظامیان سعودی در پی داشت.

پربیننده ترین خبرها