وزیر خارجه مصر: حوادث پیش بینی شده بود !

وزیر خارجه مصر: حوادث پیش بینی شده بود !
يکشنبه 27 مرداد 1392 - 13:44

وزیر امور خارجه مصراذعان کرد که مسئولان این کشور کشته شدن برخی شهروندان را پیش بینی کرده بودند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم "نبیل فهمی" در نخستین کنفرانس مطبوعاتی پس از سرکوب هواداران اخوان المسلمین و کشته شدن صدها نفر در این کشور، به خبرنگاران گفت: پیش بینی کرده بودیم که در جریان متفرق کردن تحصن کنندگان افرادی کشته شوند و خسارتهایی به بار آید.
فهمی افزود: بین کشته شدن انسانهای بیگناه و خشونت برنامه ریزی شده تفاوت وجود دارد و نباید با این دو مسأله به صورت برابر برخورد کرد.
وی مدعی شد اگر دستگاه های امنیتی درنگ نمی کردند، کشته ها و خسارتها بیشتر از این بود، و تخریب اموال عمومی اقدام جنایتکارانه ای بود که کشورها و مجامع بین المللی آن را نادیده گرفتند.
فهمی ادامه داد: ما به درخواست مجامع بین المللی برای خویشتن داری در تعامل با اعتراضها و تحصن ها، اعتراضی نداریم.
نبیل فهمی با بیان اینکه کمکهای خارجی را دخالتی در امور مصر نمی بیند، تأکید کرد: ما از کشورهای عربی نخواستیم که از ما حمایت کنند و این مسأله از سوی خود این کشورها مطرح شده است؛ البته ما در خصوص پیشنهادهای خارجی که با واقعیتها در مصر در تعارض است ملاحظاتی داریم، و تحولات داخلی مصر را برای همه کشورها تشریح خواهیم کرد.
نبیل فهمی با بیان اینکه کمکهای خارجی به مصر با اهداف خاصی صورت می گیرد، گفت: از این کمکها قدردانی می کنیم، ولی دولت مصر باجی گیری های خارجی از طریق تهدید به توقف کمکهای خارجی را نمی پذیرد.
وی درباره دلیل تأخیر مانور مشترک با ترکیه گفت: دلیل تأخیر این مانور به دلیل فراخواندن سفیر مصر نبود، بلکه این امر به دلیل سیاستهای ترکیه در قبال مصر صورت گرفت.
فهمی اظهار داشت: اقدام یک کشور در فراخواندن سفیر خود از مصر به دلیل مشکل داخلی قابل درک نیست؛ البته من  با اقدام هر کشوری در فراخواندن سفیر مصر برای پاره ای توضیحات، مشکلی ندارم.
نبیل فهمی تأکید کرد: تصمیم داریم کمیته ای را برای تحقیق در خصوص حوادث پس از 30 ژوئیه تشکیل دهیم.
وزیر امورخارجه مصر خاطرنشان کرد: مصر طی دو سال، دو انقلاب را پشت سر گذاشت و ما در مرحله گذشته با چالشهای بسیار خطرناکی مواجه شدیم ولی با این حال امیدمان را به راهکار سیاسی از دست نداده ایم.
وی با بیان اینکه مصر پس از دوران بلندمدت دیکتاتوری در مرحله انتقالی قرار دارد، مدعی شد: هر کسی که انتظار دارد تجربه مصر در این مرحله بدون چالش سپری شود، واقع گرا و عمل گرا نیست و می توان او را غیرقابل اطمینان دانست.
فهمی معیار فرایند سیاسی را قانون ارزیابی کرد و گفت: مصر فقط متعلق به جریان اسلامگرا و یا سکولار نیست.

پربیننده ترین خبرها