ردپای دولت آمریکا در بحران مصر

ردپای دولت آمریکا در بحران مصر
يکشنبه 27 مرداد 1392 - 14:47

روزنامه نگار و نویسنده آمریکایی دولت این کشور را در حوادث اخیر مصر مقصر دانست.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم،"پیتر بینارت" سیاست های کاخ سفید در قبال مصر را اشتباه دانست و درباره تبدیل شدن مصر به سوریه ای دیگر هشدار داد.

این روزنامه نگار آمریکایی درباره موضع واشنگتن در قبال مصر گفت: با وجود اینکه من معمولا از دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دفاع می کنم ، اما بر این باور هستم که سیاست های دولت وی فاجعه بار است، و افرادی مانند سناتور جان مک کین حق دارند که میزان نفوذ آمریکا را زیر سوال ببرند.

وی ادامه داد: شاید آمریکا نفوذ زیادی نداشته باشد اما لحظه تاثیرگذار در سیاست مصر زمان وقوع انقلاب دراین کشور بود ، زیرا در آن زمان فرصت داشتیم که ارتش مصر را وادار کنیم تا به اخوان المسلمین اجازه بازگشت به عرصه قدرت و  ایفای نقش سیاسی را بدهد اما ما از این نفوذ استفاده نکردیم .

وی درباره اینکه آیا آمریکا از استفاده از نفوذ خود امتناع کرده یا دراین زمینه تلاش کرده ولی با مخالفت ارتش مصر روبرو شده است ، گفت: نمی توانیم فقط با تهدید به قطع کمک ها از نفوذ خود استفاده کنیم؛ آنچه در واقع اتفاق افتاد ، این بود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به طور علنی وواضح اعلام کرد که ارتش ، ابزاری برای دموکراسی است اما مشخص شد که ارتش بسیار سرکوبگر است و گروه اخوان المسلمین از صحنه کنار نخواهد رفت.

این تحلیلگر آمریکایی آینده مصر را اینگونه پیش بینی کرد که، عناصر افراطی تر در داخل گروه اخوان المسلمین فعال شوند و مصر شاهد جنبش تمرد مسلحانه مشابه با آنچه که در سوریه روی می دهد، خواهد بود و در نهایت دولت آمریکا شکست بزرگی را متحمل خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها