جان کری، بازیگر تازه نفس جنگ در سوریه

جان کری، بازیگر تازه نفس جنگ در سوریه
يکشنبه 10 شهريور 1392 - 18:25

العالم - پس از سخنان شب گذشته باراک اوباما، بسیاری اعتقاد دارند حمله به سوریه به تاخیر افتاده است؛ اما در این میان جان کری از خارج از آمریکا تلاش می کند تا حمایت کنگره برای جنگ سوریه را کسب کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جان کری وزیر خارجه آمریکا به احمد جربا رئیس ائتلاف مخالفان سوری و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان اطمینان داد، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مصمم است به سوریه حمله کند.

مقامات وزارت خارجه آمریکا به نیویورک تایمز گفتند، جان کری پس از اینکه باراک اوباما در سخنرانی شب گذشته خود حمله به سوریه را به تصمیم گیری کنگره آمریکا محول کرد، در گفتگویی تلفنی با احمد جربا تلاش کرده وی را متقاعد کند که هنوز اوباما برای حمله به سوریه مصمم است. کری همچنین پیام مشابهی را برای سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی به عنوان یکی از حامیان اصلی مالی تسلیحاتی تروریست های سوری فرستاد.

اما گفته می شود مخالفان سوری چنان از به تاخیر افتادن حمله به سوریه ناامید شده اند که مشکلات دیگری با سیاست های اوباما پیدا کرده اند، اگرچه اوباما چند روز پیش از این اعلام کرده بود حمله به سوریه در مقیاس زمان و حوزه عملیات محدود خواهد بود، اما پس از سخنرانی شب گذشته اوباما، مسئولان ائتلاف مخالفان سوری می گویند اگر حمله محدود باشد، تاثیر چندانی در ضربه زدن به نظام سوریه نخواهد داشت.

نیویورک تایمز می افزاید: در این میان جان کری تلاش فراوانی را برای جلب حمایت کنگره از اقدام نظامی آمریکا برعهده گرفته است. بسیاری از تحلیلگران سیاسی در آمریکا می گویند، اعضای کنگره تحت تاثیر رای منفی مجلس عوام انگلیس به جنگ سوریه قرار گرفته اند و از حمله ارتش آمریکا به سوریه حمایت نخواهند کرد. کری دقایقی پس از سخنرانی اوباما در گفتگو با جربا از وی خواسته هایی داشته است.

امروز اتحادیه عرب تشکیل جلسه می دهد و قرار است احمد جربا در نشست امروز سخنرانی کند. کری به جربا گفته درست است که اتحادیه عرب روز سه شنبه بشار اسد را مسئول حمله شیمایی به حومه دمشق دانسته است اما از اقدامات تنبیهی آمریکا علیه سوریه حمایت نکرده است. بر اساس این گزارش جربا ماموریت یافته تا امروز موضع اتحادیه عرب درباره جنگ آمریکا در سوریه را تغییر دهد تا اتحادیه عرب از حمله به سوریه حمایت کند و این موضع گیری بر نظر سران کنگره تاثیر بگذارد.

بحث و گفتگوها درباره جنگ آمریکا در سوریه از امروز صبح در کنگره آغاز شده است.

سخنرانی شب گذشته اوباما درباره جنگ در سوریه بازتاب ها و تحلیل های فراوانی به همراه داشته است. در اسرائیل گرچه مقامات کابینه نتانیاهو سکوت کرده اند، اما راستگرایان افراطی از سخنان اوباما به سختی انتقاد کرده اند. در جهان عرب هم حامیان جنگ سوریه سخنان اوباما را نشانه ضعیف شدن آمریکا می دانند. مخالفان سوری هم به شدت از به تاخیر افتادن حمله به سوریه ناامید شده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها