شتابزدگی شورای همکاری برای حمله به سوریه

شتابزدگی شورای همکاری برای حمله به سوریه
يکشنبه 17 شهريور 1392 - 10:31

همزمان با پافشاری وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای دادن "پاسخی قوی و روشن" به سوریه، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز خواستار "دخالت فوری" در این کشور شدند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در کنار تلاشها برای گرفتن مجوز از کنگره برای اقدام نظامی علیه سوریه، همچنان در جست و جو برای یافتن چتر حمایتی خارجی و سیاسی در این زمینه است.
در همین راستا "جان کری" وزیر خارجه آمریکا امروز با "سعود الفیصل" همتای سعودی خود در شهر پاریس ملاقات می کند. این ملاقات در چارچوب سلسله مذاکرات کری با شماری از وزیران خارجه عرب انجام خواهد شد.
دراین میان، "عبداللطیف الزیانی" دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مدعی شده است: "کشورهای این شورا اقدامات بین المللی برای جلوگیری از ارتکاب این اقدامات غیرانسانی از سوی نظام سوریه را تایید می کنند."
همزمان با تلاشهای اوباما برای جلب حمایت داخلی درباره حمله به سوریه، وی تلاش می کند که حمایت خارجی را نیز کسب کند؛ در همین راستا "جان کری" در نشستی با وزیران خارجه اروپا در لیتوانی شرکت کرد که آنها در پایان نشست خود خواهان "پاسخ روشن و قوی" به "حمله شیمیایی" شد.
درحالیکه اتحادیه اروپا به روشنی از گزینه مورد نظر آمریکا برای حمله نظامی به سوریه حمایت نکرده، وزیر امور خارجه آمریکا از قاطعیت این اتحادیه استقبال کرد.

در مقابل "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان این موضع اتحادیه اروپا را بسیار با اهمیت دانست. آلمان روز گذشته تصمیم گرفت به درخواست واکنش جهانی علیه سوریه  که از سوی 11 کشور از جمله آمریکا در جریان اجلاس سران 20 در شهر سن پترزبورگ امضا شده ملحق شود.
درحالیکه هنوز نتایج گزارش و بررسی های کارشناسان بین المللی سلاح شیمیایی در سوریه منتشر نشده، "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در جریان خواندن بیانیه پایانی گفت: "وزیران اروپایی درخصوص وجود قرائن و شواهد قوی که نشان می دهد نظام سوریه مسئول حمله شیمیایی است، اتفاق نظر دارند."
این وزیران ابراز امیدواری کردند که اولین گزارش بازرسان سازمان ملل در سریعترین زمان ممکن منتشر شود و آنها از پایبندی "فرانسوا اولاند" رئیس جمهوری فرانسه برای منتظر شدن جهت انتشار این گزارش قبل از هرگونه اقدامی علیه سوریه تمجید کردند.

درمقابل، وزیر امور خارجه آمریکا به همتایان اروپایی خود گفت: واشنگتن چنین تعهدی (انتظار برای منتشر شدن گزارش بازرسان) نمی دهد.

یک مسئول آمریکایی نیز اعلام کرد: کری به وضوح گفت که آمریکا تصمیم نگرفته است که منتظر گزارش بازرسان سازمان ملل برای اقدام احتمالی علیه سوریه بماند.

"جان اسلبورن" وزیر خارجه لوکزامبورگ که ریاست کنونی شورای امنیت را برعهده دارد، گفت: تهیه گزارش سازمان ملل ممکن است یک هفته و نیم طول بکشد اما ممکن است برخی از مطالب مهم این گزارش پیش از انتشار به شورای امنیت سازمان ملل ارایه شود.
جان کری گفت: باراک اوباما درخصوص منتظر ماندن برای انتشار گزارش بازرسان سازمان ملل درخصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه هنوز تصمیمی نگرفته است و همه گزینه ها را همچنان مدنظردارد.
 

پربیننده ترین خبرها