چرا امریکا در حمله به سوریه تردید دارد؟

چرا امریکا در حمله به سوریه تردید دارد؟
سه شنبه 19 شهريور 1392 - 09:21

گفت و گوی دو شخصیت دیپلماتیک عرب و الاخضر الابراهیمی درباره بحران سوریه و پیامدهای آن از کاهش احتمال حمله امریکا به این کشور تا کمتر از پنجاه درصد پرده برداشت؛ این در حالی است که تاکید ایران بر پاسخ به هر حمله ای، آمریکایی ها را در تصمیم خود دچار تردید شدید کرد.

به گزارش خبری شبکه العالم، روزنامه "الاخبار" لبنان از جزئیات گفتگوی دو شخصیت دیپلماتیک عرب و "الاخضر الابراهیمی" فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه خبر داد و نوشت: الابراهیمی در این گفتگو اعلام کرده است که احتمال حمله امریکا به سوریه در حال حاضر به زیر 50 درصد کاهش یافته است.
در هنگام برگزاری نشست گروه 20 در سن پترزبورگ روسیه، "باراک اوباما" رئیس جمهور امریکا بر حمله به سوریه تأکید داشت، اما پس از پایان این نشست، مسائل دچار پیچیدگی های فراوانی شد.
روزنامه الاخبار نوشت: در گفتگوهایی که پایان هفته گذشته میان یک شخصیت دیپلماتیک عرب و الاخضر الابراهیمی انجام گرفت الابراهیمی تأکید کرد که احتمال وقوع حمله امریکا به سوریه به دلایل فراوانی به کمتر از 50 درصد کاهش یافته است.
این شخصیت دیپلماتیک با اشاره به حال و هوای کلی این تماس تلفنی و مسائل مرتبط با مأموریت الابراهیمی در شورای امنیت تصریح کرد که عوامل متعددی باعث کاسته شدن احتمال حمله امریکا به سوریه شده است که در زیر فقط به برخی از آنها اشاره می شود.
اولین عامل، افزایش فشار داخلی در امریکا علیه این حمله است و تأثیرگذاری آن از این نظر متمایز است که از اولین لحظات آغاز این فشارها، به صورت منظم و تأثیرگذار ظاهر شد و طرف اصلی هماهنگ کننده این فشارها، کلیسای کاتولیک بود و مشاهده می شود که کاردینال ها و نهادهای مختلف کلیسا در دوره اخیر همزمان با فعالیت واتیکان در عرصه بین الملل، در زمینه بسیج مردم در داخل امریکا علیه حمله آن کشور به سوریه به شدت فعال شده اند. همچنین این نهاد فشارهای فراوانی را برای تأثیرگذاری بر کنگره در زمینه رأی گیری علیه درخواست اوباما، وارد می کند.
از سوی دیگر، پیش بینی می شود مخالفت علیه جنگ ضد سوریه در داخل امریکا، گسترش یابد و این مخالفت ها افزایش بیشتری نیز خواهد یافت. زیرا از یک سو نهادهای قدرتمندی از جمله کلیسای کاتولیک که تأثیر آن در امریکا افزایش یافته است، با این حمله مخالف هستند. از سوی دیگر، فعالیت های مردمی ضد جنگ در داخل امریکا از شرایط روحی و اجتماعی برخاسته از نتایج وخامت بار جنگ های افغانستان و عراق بر جامعه امریکا نشأت می گیرد و زخم این دو جنگ هنوز در افکار عمومی امریکا تازه است به ویژه اینکه اوباما شخصا به تازه نگه داشتن این زخم ها کمک کرده است.
دومین عامل که اهمیت آن کمتر از اولی نیست، به اظهارات الاخضر الابراهیمی درباره جزئیات تماس های مهمی ارتباط دارد که در اولین روزهای پس از اعلام حمله به سوریه از سوی اوباما انجام گرفته است.  بر این اساس، زمانی که در فاصله حمله شیمیایی به غوطه در 21 آگوست و قبل از برگزاری نشست سران "جی 20" و تلاش های اوباما در راستای جوسازی برای حمله به سوریه، در اوج خود قرار داشت، دولت روسیه در اتخاذ موضع، اندکی درنگ کرد. زیرا مسکو، به بررسی چگونگی جلوگیری از حمله امریکا به سوریه که تحقق آن قطعی شده بود، اولویت می داد نه مواجه شدن با آن. مسکو بر خودداری از دادن پاسخ به حمله امریکا در 48 ساعت اولیه پس از انجام آن تأکید داشت.
این دیدگاه روسیه که در مرحله جمع آوری اطلاعات با هم پیمانان سوریه، بدون هماهنگی یا تماس مستقیم با امریکا، در یک نقطه با تلاش های این کشور در زمینه دستیابی به آنچه منابع فرانسوی از آن به عنوان "پایان دادن پیش از موعد به نزاع با ایران و روسیه" یاد می کنند، تلاقی می کند و هدف از این تلاش ها جلوگیری از تأثیر خطرناک حمله امریکا به سوریه بر امنیت منطقه و جامعه جهانی می باشد.
براساس این اطلاعات، روسیه، خواستار تحقق موضوع خودداری 48 ساعته از واکنش به حمله امریکا به سوریه بدون گسترش پاسخ به آن خواهد شد. اما ایران با این پیشنهاد مخالفت و اعلام کرد که هر گونه حمله چند ساعته یا چند روزه، به منزله تجاوز تلقی خواهد شد و این امر امکان مطرح شدن گسترده احتمالات فراوان تأثیرات خطرناک آن بر امنیت سراسر منطقه را فراهم خواهد کرد.
این منابع فرانسوی همچنین خاطرنشان کردند که پس از موضع ایران، در این زمینه مواضع روسیه در راستای تقویت امکانات سوریه و هم پیمانان ژئوپولتیک آن برای مقابله با هر گونه تجاوز، تغییر کرد.
به گفته این منابع، روسیه اعلام آمادگی کرده است کلیه خسارت هایی را که در حمله احتمالی امریکا به تجهیزات آن وارد خواهد شد پرداخت خواهد کرد. همچنین یکی از کشتی هایی که به تازگی از تنگه بسفر عبور کرده اند، زره پوش ها و شاید هم سامانه های ضد موشکی اس300 را برای ارتش سوریه منتقل کرده اند.
سومین عامل نیز پیچیده شدن مسائل مرتبط با تکمیل شدن حمله امریکا است که منابع مذکور آن را به اطمینان دستگاه اطلاعاتی امریکا از وجود زرادخانه عظیمی از موشک های آماده برای شلیک به منافع امریکا و مراکز حساس آن در منطقه، می دانند. از سوی دیگر، امریکایی ها اطمینان دارند که روسیه تا حد زیادی در زمینه ایجاد سپر ضد موشکی در اطراف دمشق به موفقیت رسیده است، مساله ای که طرح کلی برای حمله به سوریه را ناکام گذاشته است.

گفتنی است جدیت ایران در حمایت از متحد منطقه ای خود به گونه ای بود که روس ها را دچار این اطمینان خاطر کرد که اگر جنگی صورت بگیرد، تهران به صورت همه جانبه در کنار متحد خود خواهد ایستاد و اگر مسکو عقب نشینی کند آبرویی برایش میان متحدانش نخواهد ماند. این امر باعث شد تا روس ها در سیاست خود تجدیدنظر کرده و از جهانی شدن جنگ سخن بگویند و تسلیحات جدیدی از جمله سامانه های لیزری انحراف موشک و سیستم های اخلالگر الکترونیکی بیشتری را روانه سوریه کنند.
 

پربیننده ترین خبرها