تظاهرات هزاران نفر در ترکیه ضد دولت اردوغان

جمعه 22 شهريور 1392 - 12:52

العالم - در پی کشته شدن یکی از معترضان به دست نیروهای امنیتی ترکیه، هزاران نفر در شهرهای استانبول، ازمیر، آنکارا، مرسین و انطاکیه، خواستار کناره گیری دولت رجب طیب اردوغان شدند.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، در استانبول کانون اعتراضات میدان کادیکوی در بخش آسیایی این شهر بود که بیش از هزار معترض در آنجا با نیروهای امنیتی درگیر شدند؛ نیروهای امنیتی از گاز اشک آور و ماشین‌های آبپاش برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند.

در این درگیری‌ها شماری از معترضان زخمی شدند و پلیس حدود 20 نفر را بازداشت کرد.

در ازمیر شهر بزرگ غرب ترکیه، بیش از 2500 نفر در مرکز شهر تظاهرات کردند. معترضان در شعارهای خود حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور را قاتل نامیدند.همانند استانبول پلیس علیه معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد.

درگیری‌های دیگری نیز در آنکارا، مرسین و انطاکیه در جنوب ترکیه نزدیک به مرز سوریه رخ داد. انطاکیه جایی است که احمد آتاکان جوان 22 ساله دوشنبه شب در حمله پلیس به تظاهرات مسالمت آمیز مردم کشته شد. دلیل مرگ وی اصابت کپسول شلیک شده گاز اشک آور به سرش عنوان شد.

مرگ این جوان موجب افزایش اعتراضات در سراسر ترکیه شده است. در ماه ژوئن اعتراضات ضد دولتی این کشور را به لرزه درآورد.

حمایتهای همه جانبه اردوغان از گروه های مسلح در سوریه باعث اعتراض جدی احزاب مخالف و مردم ترکیه شده است.

رئیس حزب جمهوری خلق از بزرگترین مخالفان دولت ترکیه، جولای گذشته هشدار داد در صورت ادامه اتخاذ مواضع خصمانه علیه سوریه، ترکیه در باتلاق خاورمیانه گرفتار خواهد شد.

در ماه ژوئن سال جاری اعتراضات به بازسازی میدان تقسیم استانبول، بازسازی یک پادگان نظامی عثمانی ویران شده در سال 1940 و از بین بردن فضای سبز این میدان برای ساخت یک مجتمع تجاری بزرگ، که در ابتدا اعتراضاتی صنفی بود، به تظاهرات گسترده ضد دولتی در تمامی شهرهای این کشور تبدیل شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها