قطع نفت، آمریکا را به چه روزی انداخت؟ + تصاویر

قطع نفت، آمریکا را به چه روزی انداخت؟ + تصاویر
پنج‌شنبه 18 مهر 1392 - 21:33

قطع صادرات نفت کشورهای عربی در سال 1973، ابعاد مختلف زندگی شهروندان آمریکایی را تحت تاثیر قرار داد و آنها برای تامین سوخت خودروها و نیروگاه ها نیز مشکل داشتند، اما پس از گذشت 40 سال، وضعیتی پیش آمده که برخی کشورهای عربی برای تشویق آمریکا به ادامه تحریم نفت ایران، بی‌محابا افزایش تولید نفت تا میزان مورد نیاز آمریکا را وعده می دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، تصاویر زیر نشان دهنده وضعیت آمریکا، پس از تصمیم چهل سال قبل کشورهای عربی مبنی بر توقف صادرات نفت به همپیمانان رژیم صهیونیستی است.

اعضای عرب سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) همراه با مصر، تونس و سوریه، در سال 1973 و پس از جنگ اکتبر، تصمیم به کاهش تولید نفت و توقف ارسال نفت به آمریکا، هلند، آفریقای جنوبی و پرتغال گرفتند.   

در پی این اقدام و کاهش فرآورده های نفتی در آمریکا، در پمپ بنزین های ایالت های مختلف این کشور، تابلوها و پلاکاردهایی نصب شد که ضرورت صرفه جویی در سوخت، کاهش سرعت و حتی خاموش کردن چراغ ها را مورد تاکید قرار می داد.

در ادامه، سرقت سوخت در آمریکا به قدری رواج یافت که تصویر دیگری، یک مرد مسلح و کودکی را نشان می دهد که با اسلحه، هر فرد که بخواهد "سوخت خودروشان را بدزدد"، تهدید می کنند.   

در دهه 70 قرن بیستم، دو سوم واردات نفت آمریکا از سازمان اوپک تامین می شد. ژانویه 1974، قیمت نفت خام در جهان در مقایسه با آغاز بحران چهار برابر شد. این وضع برای آمریکا که سیاست مالی توسعه طلبانه ای را به مرحله اجرا گذاشته بود، بدتر می شد و تورم در آن افزایش یافت.  

اما اکنون وضع متفاوت است، چون از طرفی آمریکا کمتر از 40 درصد از نفت مورد نیاز خود را از اوپک وارد می کند و کانادا و مکزیک نقش اساسی در واردات نفت بزرگترین اقتصاد جهان ایفا می کنند، و از سوی دیگر، کار حکام کشورهای عربی به جایی رسیده که نه تنها هم پیمانان رژیم صهیونیستی را به قطع نفت تهدید نمی کنند، بلکه بنزین رایگان هواپیماهای "اسرائیل" را هم برای حمله به غزه و لبنان تأمین می کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها