دیدار فرمانده گروهک تروریستی با مقامات سعودی

دیدار فرمانده گروهک تروریستی با مقامات سعودی
دوشنبه 29 مهر 1392 - 15:25

"زهران علوش" فرمانده گروهک موسوم به "جیش اسلام" در سوریه با شماری از افسران دستگاه اطلاعاتی عربستان دیدار کرده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "آسیا نیوز" نوشت: نمی توان باور کرد زهران علوش میادین جنگ در سوریه را فقط به خاطر حج ترک کرده و به عربستان سعودی رفته است.

البته علوش تنها سرکرده ای نیست که در ایام حج از سوریه به عربستان سعودی رفته است؛ شماری از سرکردگان گروه های مسلح و مخالفان سوریه نیز در ایام حج در عربستان دیده شده اند و شاید مهم ترین آنها "عبدالرزاق طلاس" باشد.

اما نگاه ها اکنون به سفر اخیر علوش به عربستان دوخته شده است؛ زیرا همه شواهد حاکی از آن است که این سفر آغاز مرحله جدیدی در مسیر علوش و نقطه عطفی در تحولات سوریه خواهد بود. همچنین این شواهد بیانگر آن است که دستورات و ماموریت هایی وجود داشت که باید خودِ علوش از مسئولان پرونده سوریه در عربستان سعودی دریافت می کرد.

آسیا نیوز به نقل از منابعی فاش کرد که زهران علوش با شماری از افسران دستگاه اطلاعاتی عربستان دیدار کرده است. در این دیدارها اوضاع میدانی سوریه و امکانات موجود برای تاثیر گذاشتن در اوضاع در جهت تامین منافع عربستان و مواضع سیاسی اعلام شده عربستان به ویژه مخالفت با برگزاری کنفرانس ژنو2 ارزیابی شده است. این در حالی است که توافق مربوط به سلاح شیمیایی زمینه را برای برگزاری این کنفرانس با توافق بین المللی آشکار، فراهم کرده است.

این منابع گفتند افسران اطلاعاتی عربستان علوش را در جریان ماموریت جدید خود مبنی بر تلاش برای مانع تراشی در برابر ژنو 2 از طریق فعالیت در میدان نبرد و تلاش برای جذب گروههای جدید، قرار دادند.

خبرگزاری آسیا گزارش داد: علوش در منا با مبلغان و شیوخ و بازرگانان سعودی که از گروههای  مسلح در سوریه به ویژه گروههای وابسته به علوش حمایت مالی می کنند، دیدار کرد.

علوش به همراه یکی از شیوخ سعودی از محل اقامت سلیمان العلوان، مبلغ سعودی که به حمایت از گروههای جهادی و القاعده معروف است، دیدار کرد. اخیرا وی به اتهام حمایت از افراط گرایی به 15 سال زندان محکوم شده است.

هدف دستگاه اطلاعات عربستان از فراهم کردن دیدار علوش با العلوان این بود که به علوش در برابر برخی از گروههای افراطی که می توان آنها را جذب کرد، اعتبار بدهد؛ چرا که ممکن است با این اقدام آنها برای پیوستن به او ترغیب شوند، بدین ترتیب این گروه ها تحت کنترل عربستان در می آیند؛ اما شیخ العلوان عمدا از طریق یکی از شاگردانش محتوای این دیدار به ویژه سخن تند خود را با علوش درز داده که ممکن است این تلاش را به شکست کشانده و علوش را در وضع بسیار دشواری قرار داده باشد.

پربیننده ترین خبرها