بازگشت فلج اطفال به سوریه بعد از 14 سال

بازگشت فلج اطفال به سوریه بعد از 14 سال
جمعه 3 آبان 1392 - 09:23

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، دست کم 22 کودک در سوریه مشکوک به ابتلا به فلج اطفال هستند، این درحالی است که مسئولان بهداشت این کشور از 14 سال قبل برنامه ریشه کنی این بیماری را آغاز کرده‌اند.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، "اولیور روزنباور" سخنگوی این سازمان تأکید کرد: بیشتر موارد مشکوک به ابتلا به فلج اطفال در استان "دیرالزور"  در شرق سوریه دچار سستی شدید شده اند؛ این یکی از نشانه های ابتلا به این بیماری است.
وی افزود: این کودکان کمتر از 2 سال دارند.
روزنباور هشدار داد که بیش از 100 کودک زیر 5 سال در استان دیرالزور در معرض ابتلا به فلج اطفال هستند.
بیماری فلج اطفال درمان پذیر نیست، ولی می توان با سه دوره واکسیناسیون از ابتلای کودکان به آن جلوگیری کرد.
سخنگوی سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد: موضوع اصلی آغاز سریع فراخوان برای واکسیناسیون است؛ طرحی در سوریه برای آغاز این فراخوان از نوامبر آینده در سراسر این کشور وجود دارد، ولی بحث و جدل در خصوص چگونگی امداد رسانی و تردد وجود دارد.
روزنباور هشدار داد: همگان این موضوع را به عنوان شیوع فلج اطفال در نظر گرفته و به دنبال مقابله با آن هستند.
سازمان بهداشت جهانی شنبه گذشته از شناسایی دو مورد مشکوک به فلج اطفال در سوریه خبر داد؛ از سال 1999 و آغاز ریشه کنی فلج اطفال در سوریه، این نخستین بار است که چنین موردی در این کشور گزارش می شود.
روزنباور تأکید کرد: بررسی های اولیه دو کودک از کل موارد شناسایی شده (22 مورد) مثبت بود و نتایج نهایی آزمایشگاه قرار است هفته آینده توسط آزمایشگاه سازمان بهداشت جهانی در تونس اعلام شود؛ ولی بررسی ها بیانگر وجود این ویروس است. 
به عقیده مسئولان سازمان بهداشت جهانی، بیشتر این کودکان قطره فلج اطفال دریافت نکرده و یا فقط یک بار واکسینه شده اند.
این قطره به صورت خوراکی در سه نوبت به کودکان داده می شود.
با فرار هزاران آواره از سوریه در نتیجه اقدامات گروه‌های مسلح و تروریستی، احتملا فراخوان برای واکسیناسیون کودکان سوری در برابر ویروس فلج اطفال، در کشورهای همسایه نیز آغاز شود.
ویروس فلج اطفال با حمله به دستگاه عصبی، ظرف چند ساعت کودک را برای همیشه فلج می کند.
منشأ این ویروس از نیجریه، پاکستان و افغانستان است ولی به صورت موردی در برخی کشورهای دنیا نیز بروز پیدا می کند.
روزنباور در خصوص اینکه آیا ممکن است جنگجویان بیگانه این ویروس را با خود به سوریه آورده اند، اظهار داشت: نخستین گام این است که متوجه شویم این ویروس همان ویروس فلج اطفال است. گام دوم هم بررسی منشأ هر ویروس است.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، موارد ابتلا به فلج اطفال از 350 هزار مورد در سال 1988 و آغاز فراخوان برای ریشه کنی این ویروس به 233 مورد در سال 2012 رسید. امسال نیز شمار مبتلایان به فلج اطفال 296 مورد گزارش شده است. البته هنوز موارد شناسایی شده در سوریه به این رقم اضافه نشده است.
یونیسف اعلام کرده که محموله ای از واکسن و غذا را برای مقابله با فلج اطفال و دیگر ویروس ها و سوء تغذیه برای کودکان سوری ارسال کرده. این محموله به فرودگاه بیروت رسیده و قرار است با کامیون به داخل سوریه منتقل شود.

نا امنی برخی مناطق و شهرهای سوریه به دلیل حضور گروه های مسلح و تروریستی و تکفیری ها که از سوی برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای حمایت می شوند، مانع بزرگی است که از ارائه خدمات بهداشتی و بیمارستانی به شهروندان سوری جلوگیری می کند.

پربیننده ترین خبرها