چرا دارویی برای سرماخوردگی وجود ندارد؟

چرا دارویی برای سرماخوردگی وجود ندارد؟
چهارشنبه 8 آبان 1392 - 13:26

دانشمندان دانشگاه ویسکانسین منسون با ساخت مدل توپوگرافی و سه بعدی دقیق از کپسید (پوسته پروتئین) ویروس سرماخوردگی نشان داده‌اند چرا درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، دانشمندان دانشگاه ویسکانسین منسون موفق به ساخت یک مدل سه‌بعدی از عامل بیماری‌زایی شده‌اند که نشان می‌دهد چرا درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد.

این محققان یک مدل توپوگرافی دقیق از کپسید یا پوسته پروتئین یک ویروس سرماخوردگی را ارائه کرده‌اند که تا سال 2006 برای علم ناشناخته باقی مانده بود.

دانشمندان بر این باورند که حلقه گمشده ویروس سرماخوردگی «راینو ویروس C» مسئول نیمی از سرماخوردگی های زمان کودکی بوده و یک عامل پیچیده جدی برای بیماریهای تنفسی مانند آسم است.

خانوداه‌های A و B ویروس سرماخوردگی از جمله ساختارهای سه بعدی آنها از مدتها پیش برای علم شناخته شده بود، چرا که به آسانی در آزمایشگاه قابل رشد و بررسی هستند.

این در حالی است که راینوویروس C برخلاف آنها در برابر کشت مقاومت کرده و تا سال 2006 که تراشه‌های ژنتیکی و شیوه‌های تعیین توالی پیشرفته ژنتیکی ویروس نشان نداده بود که این نمونه از مدتها قبل در کنار انواع شناخته‌تر شده گونه‌های A و B در بدن وجود داشته، به طور کامل از دسترس دانشمندان دور مانده بود.

مدل جدید ویروس سرماخوردگی به طور رایانه‌یی شبیه‌سازی شده و به طراحی بیوانفورماتیک پیشرفته و توالی ژنتیکی 500 ژنوم راینو ویروس C پرداخت که مختصات سه بعدی کپسید ویروس را ارائه می‌کرد.

با دستیابی به این ساختار، طراحی داروهایی برای خنثی کردن موثر سرماخوردگی در آینده نزدیک ممکن خواهد بود. داروهایی که به خوبی در برابر گونه‌های A و B ویروس سرماخوردگی عمل می‌کنند، ساخته شده و در کارآزمایی‌های بالینی ارتقا یافته‌اند.

از آنجایی که هر سه گونه ویروس سرماخوردگی به سرماخوردگی عادی کمک می‌کنند، نامزدهای دارویی برای آنها شکست خورده‌اند چرا که ویژگیهای سطحی که به راینو ویروس C کمک کرده تا در سلولهای میزبان وارد شده و به سیستم ایمنی بدن حمله کنند، ‌ناشناخته بوده و با راینو ویروس‌های A و B متفاوت هستند.

اکنون به گفته دانشمندان، بر اساس این ساختار جدید باید داروهای جدید و مختص این راینوویروس ساخته شود.

این پژوهش در مجله Virology منتشر شده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها