تشر آمریکا به دوستان سوریه برای مشارکت در ژنو2

تشر آمریکا به دوستان سوریه برای مشارکت در ژنو2
جمعه 10 آبان 1392 - 18:39

مسئولان ارشد وزارت خانه های یازده " کشورِ دوست سوریه "روز دوشنبه گذشته نشستی تلویزیونی به صورت ویدئو کنفرانس برای پی گیری نشست لندن ، برگزار کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه السفیر، آمریکایی ها در این نشست به هم پیمانان خود اعلام کردند که با "ائتلاف ملی مخالفان سوریه" درباره تثبیت روز نهم ماه جاری به عنوان موعد نهایی و تغییر ناپذیر برای تصمیم گیری قطعی درباره نشست ژنو 2 به توافق رسیدند.

آمریکایی ها به مسئولان کشورهای حوزه خلیج فارس که مخالفان را برای اعمال فشار و یکسره کردن این موضوع تحت فشار قرار می دهند، سخن گفته و به آنان توصیه کردند که تاخیر به نفع آنان نیست و مسئولان ائتلاف مخالفان قادر به تصمیم گیری نهایی نیستند ، اما آنان (مسئولان کشورهای حوزه خلیج فارس) باید مخالفان را به سمت نظر مثبت دادن دراین باره سوق دهند و در آن صورت می توان با ارائه نظر روسیه در خصوص گشایش گذرگاه های امن به سوی برخی از مناطق محاصره شده و اجرای بخشی از طرح کوفی عنان فرستاده سابق سازمان ملل، نظرات مثبت را رد و بدل کرد.

بر اساس این گزارش، درچارچوب مقدمه چینی برای برگزاری نشست ژنو 2، باید ارتباط از هم گسیخته میان روس ها و "ائتلاف ملی مخالفان سوری" را دوباره برقرار کرد و به خواسته روسیه، نشستی دو روزه در روزهای سیزدهم و چهاردهم ماه جاری با مشارکت نمایندگانی از "ائتلاف" و "هیات هماهنگی مخالفان" و "هیات عالی کردها" و برخی از شخصیت های مستقل سوری با هدف تسهیل در تماس های میان طرف های مخالفان برگزار می شود.

بنا به اعلام منابع مخالف سوری، جرج صبرا رئیس "شورای ملی مخالفان سوری" با حضور دراین نشست موافقت کرده است.

جرج صبرا در نشست مسکو بدون برنامه از قبل تعیین شده سخن گفت و میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه سوریه در گفتگویی تلویزیونی اظهار داشت مسکو تصمیم دارد که ریاست دیداری غیررسمی و غیر الزام آور را در آستانه نشست ژنو 2 میان مسئولان سوری و نمایندگان مخالف با حضور نمایندگانی از تیم اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و طرف آمریکایی برعهده گیرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نشست لندن به حاضران گفته بود که روس ها با رفتن هیاتی فنی از ائتلاف ملی مخالفان به مسکو برای شرکت در نشست مسکو به ریاست "سهير الأتاسي" مسئول بخش پشتیبانی و هماهنگی این ائتلاف با هدف بررسی موضو ع کمک رسانی مخالفت کرده اند.

روس ها به آمریکایی ها اعلام کرده اند که کمتر از یک هیات سیاسی درجه یک را برای شرکت در نشست مسکو نخواهند پذیرفت.

 

پربیننده ترین خبرها