هراس ریاض از توافق آمریکا و روسیه درباره سوریه

هراس ریاض از توافق آمریکا و روسیه درباره سوریه
سه شنبه 16 مهر 1392 - 10:16

روزنامه آمریکایی"فایننشال تایمز" نوشت عربستانی ها نگران هستند که توافق آمریکا و روسیه برای نابودی سلاح شیمیایی سوریه، موجب شود روند جنگ در سوریه برخلاف منافع این کشور پیش برود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این روزنامه در شماره روز دوشنبه خود نوشت: سیاست های منطقه ای عربستان که بر اساس مقابله با شور انقلابی و مهار ایران ترسیم شده است، به بار نشست و ارتش مصر به برکت حمایت مالی سخاوتمندانه عربستان "محمد مرسی" رئیس جمهور مصر را برکنار کرد، ائتلاف معارضان سوری رهبری جدید هوادار عربستان برای خود برگزید و آمریکا برای حمله نظامی علیه نظام سوریه آماده شد.
این روزنامه در ادامه گزارش خود در مورد تبعات این رفتار ریاض آورده است: اما دیری نپایید که رضایتمندی عربستان از روند تحولات منطقه، با توافق روسیه و آمریکا برای نابودی سلاح شیمیایی سوریه و انصراف از حمله نظامی به این کشور، موضع گیری سرکرده های گروه های مسلح در سوریه علیه ائتلاف معارض و پیدایش نشانه های بهبود در روابط بین تهران- واشنگتن، به نگرانی روز افزون برای آن تبدیل شد.
این روزنامه به نقل از "جمال قاشقچی" تحلیلگر عربستانی نوشت: بدترین سناریو برای ما عربستانی ها در شرایط کنونی این است که به بشار اسد رئیس جمهور سوریه اجازه ادامه حیات داده شود زیرا دنیا می تواند رویدادهای سوریه را نادیده بگیرد اما ما نمی توانیم آتش جنگ طایفه ای را که شراره های آن به کشورهای همجوار می رسد، مشاهده کنیم، به خصوص که ممکن است دامنه این بحران به خاک ما هم برسد.
فاینانشال تایمز خاطرنشان کرد: ریاض که همواره با تمام توان تلاش کرد آمریکا را برای دخالت گسترده در سوریه قانع کند، اینک معتقد است که دولت باراک اوباما با منع کردن عربستانی ها از مجهز کردن تروریست های سوریه به موشک های ضد تانک و هواپیما، فرصت مهمی را برای شکست نظام بشار اسد در مقابل گروه های مسلح از دست داد.
این نشریه افزود: سرخوردگی عربستانی ها از سیاست واشنگتن در قبال سوریه، به دنبال توافق آمریکا و روسیه در خصوص سلاح های شیمیایی این کشور، به اوج رسید زیرا آنها انتظار داشتند که آمریکا با دخالت نظامی گسترده در سوریه کار را آن گونه که عربستانی ها می خواستند، یکسره کند.

گفتنی است که بندر بن سلطان به عنوان فرمانده گروه های تروریستی در سوریه در سفر چند ماه پیش خود به مسکو از سران روسیه درخواست کرده بود تا ضمانت هایی به ریاض داده شود که پس از پیروزی ارتش سوریه بر گروه های مسلح و پاکسازی این کشور، سوریه نخواهد علیه عربستان عملیات تلافی جویانه انجام دهد.

 

پربیننده ترین خبرها