عربستان و فرانسه هم به اختلاف خوردند

عربستان و فرانسه هم به اختلاف خوردند
جمعه 10 آبان 1392 - 21:54

لبنان و فرانسه به رغم توافق شبه کامل درباره جنگ علیه سوریه و سرنگونی نظام بشار اسد رییس جمهور این کشور درباره لبنان و ارتباط با ایران با یکدیگر اختلاف دارند که یکی از آن نرمش پاریس در قبال حزب الله و فشار واتیکان به فرانسه درباره بحران سوریه است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نضال حماده نویسنده لبنانی در گزارش هفتگی خود در پایگاه خبری المنار لبنان با اشاره به این مساله به نقل از منابع فرانسوی نوشت: واتیکان به پاریس اعلام کرده که سیاست فرانسه در قبال سوریه نگران کننده بوده و باعث پایان حضور مسیحیان در شرق خواهد شد.  
منابع فرانسوی با اشاره به اینکه، فرانسه لبنان را مرکز نفوذ واقعی و ثابتش در خاور عربی می داند، افزودند: پاریس ابتدا با قراردادن نام حزب الله در فهرست اروپایی تروریسم موافقت کرده بود اما استقبال از نماینده حزب الله در وزارت خارجه فرانسه باعث خشم عربستان شد.  
در ادامه این گزارش آمده است: فرانسه همچنین با خواست بکرکی برای مخالفت با تمدید دوره ریاست جمهوری سلیمان همراه شد در حالی که ریاض خواستار آن است که موضوع تمدید این دوره باقی بماند تا از آن به عنوان برگی برای معامله استفاده کند.
هدف عربستان آن است که حزب الله از معادله حکومت در بیروت خارج شود و در مقابل، ریاض در سطوح بین المللی و عربی برای تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان تلاش کند.   
این منابع تصریح کردند: درخواست عربستان به پاریس در ماه اوت درباره نقشه نحوه توزیع ناوهای آمریکایی در دریا و اینکه آیا از مراکز نفتی عربستان در برابر واکنش احتمالی ایران یا سوریه حمایت خواهند نمود با مخالفت فرانسه مواجه شد و فرانسوی ها به ریاض گفتند که باید این درخواست را برای آمریکا که این اطلاعات را دارد، مطرح نماید.   
در ادامه این گزارش آمده است که عربستان نیز در پاسخ، جنگ اقتصادی آرامی علیه شرکت های فرانسوی طرف قراردادش به راه انداخت تا پاریس را به تغییر موضع در قبال اوضاع لبنان که با سیاست عربستان متضاد است، وادار سازد.    
منابع فرانسوی افزودند: شرکت برق فرانسه (او دی اف) بر اساس وعده بندر بن سلطان و سعود الفیصل در جریان سفر ماه ژوئن به پاریس  نامزد دستیابی به قرارداد احداث دو نیروگاه اتمی در عربستان بود اما از یک ماه قبل با مشکلاتی با شرکت صروف العالمیه که صاحب آن شاهزاده بندر بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود و مقر آن در الخبر است، مواجه شد. 
شرکت صروف ضامن سعودی شرکت او دی اف فرانسه در زمینه فعالیتهایش در عربستان است لذا به نظر می رسد مناقصه سعودی به یک شرکت بریتانیایی خواهد رسید. 
منابع فرانسوی گفتند، مازن الصواف بازرگان سعودی که در گروه ساخت و ساز بن لادن فعال است از باقر بن لادن رییس گروه خبردار شده است که سران عربستان در زمان حاضر می خواهند پروژه های متعلق به شرکت های فرانسوی را در خاک خود کاهش دهند.
عربستان از نزدیکی فرانسه با ایران پس از تصمیم پاریس به بازگشایی دفتر بازرگانی در سفارت فرانسه در تهران و تصمیم سندیکای شرکت های فرانسوی در زمینه اعزام هیاتی از بازرگانان فرانسوی به ایران در ماه نوامبر خشنود نیست.
پیش از این روابط عربستان با ترکیه، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به دلیل گسترش روابط با تهران و یا تجدید نظر در رابطه با مساله سوریه و لبنان به شدت آشفته شده و به نظر می رسد سعودی ها در حال نبردی همه جانبه با همه شرکای پیشین خود هستند.  

پربیننده ترین خبرها