اختلاف روسیه و فرانسه درباره سوریه

اختلاف روسیه و فرانسه درباره سوریه
سه شنبه 26 شهريور 1392 - 15:00

"لورن فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه و "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز در پایان مذاکراتشان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به بیان دیدگاه هایشان پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سرگئی لاوروف در این دیدار با اشاره به اینکه طرفین درباره برگزاری کنفرانس ژنو 2 به تفاهم مشترکی دست یافته اند تأکید کرد: مذاکرات طرفین درباره سوریه مهم و ثمربخش بود.
لاوروف با اشاره به اینکه مواضع روسیه درباره سلاح های شیمیایی گفت: مشکل انتشار سلاح های کشتار جمعی در منطقه مورد توجه طرفین قرار گرفت.

لاوروف با اشاره به توافق دو طرف در خصوص توقف خون ریزی ها در سوریه و حل مسأله سلاح شیمایی با این حال حال تأکید کرد که با همتای فرانسوی خود درباره راه های تحقق این دو هدف اختلاف دارد.
لورن فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار با اشاره با مذاکرات خود با لاوروف گفت: ما با روسیه درباره مسائل بین المللی دیدگاه های مشترکی داریم.
 

لورن فابیوس: استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای حق ایران است
وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه با اشاره به بررسی موضوع هسته ای ایران و بحران سوریه در این مذاکرات گفت: استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای حق ایران است.
وی درباره بحران سوریه نیز تأکید کرد: باید توافق نامه ژنو عملی شود و ما بر سرعت عمل و فراگیری تلاش ها تأکید داریم.
فابیوس با بیان اینکه عملی کردن توافقات به دست آمده در ژنو، دشوار است اما به بهترین شیوه انجام خواهد شد؛ تأکید کرد: موضوع سوریه، راه حل نظامی ندارد بلکه این موضوع باید فقط از طریق سیاسی حل شود.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه با بیان این موضوع که نظام سوریه و مخالفان با همدیگر دیدار کنند، یادآور شد: نباید وضعیت رویارویی نظامی کنونی در سوریه ادامه یابد.
وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به برگزاری کنفرانس ژنو2 در آینده نزدیک گفت: این کنفرانس برای پایان دادن به جنگ و خونریزی در سوریه تلاش خواهد کرد.
وی تأکید کرد: فرانسه و روسیه درباره راه حل سیاسی برای بحران سوریه توافق نظر دارند.
از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم با تاکید مجدد بر این مساله که باید درباره همه آنچه درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه مطرح شده است، تحقیق شود، افزود: تعیین طرف استفاده کننده از سلاح شیمیایی جزو اختیارات کمیته بازرسان بین المللی نیست و باید گزارش بازرسان درباره سلاح شیمیایی در سوریه مورد بررسی قرار گیرد.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: ما خواستار بررسی درباره همه ادعاها درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه هستیم.
لورن فابیوس در ادامه این کنفرانس خبری ادعاهای بدون سند و مدرک خود را بار دیگر تکرار کرد و با بیان اینکه ما تردیدی نداریم که نظام سوریه، از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، گفت: باید برای برقراری صلح، با جدیت و قاطعیت تلاش کرد.
وی موافقت نظام سوریه با از بین بردن سلاح های شیمیایی را دستاورد مهمی ارزیابی کرد و گفت: ما نمی گوییم که خودمان را گرفتار جنگ می کنیم، بلکه باید عاقلانه رفتار کنیم.
سرگئی لاوروف نیز در پایان این کنفرانس خبری با اشاره به این موضوع که دولت سوریه بی درنگ با سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی همکاری کرده است، افزود: نظام سوریه بدون هیچ گونه قید و شرطی با پیوستن به پیمان ممنوعیت سلاح های شیمایی موافقت کرده است.

پربیننده ترین خبرها