همه دلایل اهمیت تصرف السفیره توسط ارتش سوریه

همه دلایل اهمیت تصرف السفیره توسط ارتش سوریه
شنبه 11 آبان 1392 - 10:47

ارتش سوریه با فتح مواضع گروه های مسلح در شهر السفیره، پس از بازپس گیری شهر القصیر در ریف حمص در اوایل تابستان گذشته، به یکی از مهم ترین موفقیت های خود در ماه های اخیر دست یافت.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، ارتش سوریه دیروز (جمعه) پس از نزدیک به یک ماه درگیری شهر استراتژیک السفیره را از وجود تروریست ها پاکسازی کرد.
درشرایطی که رسانه های عربی و غیرعربی، همه توجه خود را به نبردی متمرکز کرده بودند که ارتش سوریه ضد مواضع گروه های مسلح در منطقه القلمون در ریف دمشق تا نزدیکی مرزهای لبنان آماده می کند، یگان های نظامی سوریه، با پایان دادن به نبرد در شهر راهبردی السفیره در جنوب شرق حلب و سلطه کامل براین شهر، همگان را غافلگیر کرد.
موقعیت استراتژیک شهر السفیره و وجود کارخانه های اسلحه و مهمات سازی وزارت دفاع سوریه در این شهر، توجه گروه های مسلح و طرف های خارجی حامی آنان را بیش از پیش به این شهر جلب کرده بود و به همین دلیل، این گروه ها همه توان خود را برای ورود به این شهر و نزدیکی بیشتر به کارخانه های وزارت دفاع در این منطقه به کار گرفتند، زیرا سلطه بر این کارخانه ها از نظر گروه های مسلح و حامیان آنان، به منزله دستیابی به گنج بزرگی بود.
کارخانه های وزارت دفاع در بخش جنوب غرب شهر السفیره در ریف شرقی حلب و در فاصله 25 کیلومتری حلب واقع شده است.
این کارخانه ها از نظر موقعیت جغرافیایی نیز حایز اهمیت است و بر جبل الحص که مشرف بر شهر السفیره است و نیز بر تعداد زیادی از روستاها و شهرک های تابع آن، مشرف است و به اعتقاد برخی از کارشناسان، از بزرگ ترین کارخانه های تولیدات نظامی در سوریه به شمار می رود.
افزون بر آن، شهر  السفیره به علت واقع بودن در نزدیکی فرودگاه نظامی کویرس و فرودگاه بین المللی حلب، دارای موقعیت راهبردی مهمی است و آنچه بر اهمیت آن می افزاید، وجود منطقه صحرایی بزرگ در بخش جنوبی آن است، این منطقه خالی و دشتی وسیع بوده و تا منطقه "حتاصر" که تقریباً حدود 60 کیلومتر از آن فاصله دارد، امتداد دارد.
موقعیت استراتژیک این منطقه، باعث شده بود که گروه های مسلح همه تلاش خود را برای جلوگیری از ورود ارتش سوریه به السفیره به کارگیرند، به همین دلیل گروه های تروریستی، به هزاران نفر از عناصر مسلح از گروه های مختلف شامل "لواء التوحيد" ،"جبهة النصرة"،"حركة احرار الشام" و"انصار الشام" فراخوان داده بودند.

روند درگیری ها
بر اساس اطلاعات واصله از این منطقه ، یگان های ارتش سوریه توانستند که از محورهای "البحوث العلمية" (مطالعات علمی) و"معامل الدفاع " (کارخانه های وزارت دفاع) و از منطقه القبان در جاده روستای أبوجرین وارد السفیره شوند و در ساعات اولیه صبح روز جمعه اول نوامبر، نبرد دراین شهر را یکسره کند.
"تركي حسن" کارشناس مسائل استراتژیک به پایگاه المنار لبنان گفت که سلطه بر السفیره، اهداف راهبردی ِیگان های نظامی را که در شمال مستقر شده اند، محقق می سازد.
وی افزود: مهمترین اهداف ارتش سوریه درعملیات آزاد سازی السفیره، تقویت حضور نیروهای سوری در این منطقه، وارد کردن ضربه سخت به عناصر مسلح بود چون السفیره در واقع اتاق عملیات آنان در منطقه جنوبی حلب را تشکیل می داد.
ترکی حسن گفت: همچنین تامین امنیت جاده حلب - الرقة – دير الزور، تامین امنیت مراکز بزرگ صنعتی و کشاورزی موجود دراین منطقه، حمایت از کارخانه یک هزار مگاواتی تولید برق که برق منطقه حلب را تامین می کند، شکستن محاصره فرودگاه نظامی و افزایش امنیت جاده بین المللی حلب به حماه از دیگر اهداف عملیات آزاد سازی شهر السفیره بوده است.
به نظر این کارشناس مسائل راهبردی، از مهم ترین نتایج به دست گرفتن کنترل السفیره، بسته شدن راه های پشتیبانی عناصر مسلح است.
از دستاوردهای دیگر ارتش سوریه درالسفیره، تامین امنیت دمشق و محاصره گروه های مسلح در دو بخش غوطه شرقی و غوطه غربی است ، اما قطعا این مساله راه را به روی ارتش سوریه برای سلطه بر مواضع گروه های مسلح و مقابله با آنان درمناطق شرقی حلب نیز باز خواهد کرد تا زمینه برای بازپس گیری این شهر به عنوان پایتخت اقتصادی سوریه فراهم شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها